flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ВАСУ визнав законною відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки у зв’язку з включенням її до переліку земельних ділянок, права на які виставляються на земельні торги

28 липня 2017, 08:28

ВАСУ скасував рішення адміністративних судів, ухвалені на користь позивача у справі про оскарження відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки.

Позивач вказував, що, незважаючи на наявність судових рішень, якими було визнано протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки та зобов’язано повторно розглянути клопотання позивача, відповідач знову відмовив у наданні відповідного дозволу.

Відповідач посилався на те, що за клопотанням Управління Держземагентства спірну земельну ділянку включено до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону. Зважаючи на положення статті 136 Земельного Кодексу України та на те, що право оренди на зазначену земельну ділянку виставляється для продажу на земельних торгах для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, позивачу відмовлено у задоволенні клопотання.

Суд першої інстанцій позовні вимоги задовольнив. Зазначив, що, відмовлючи позивачу повторно у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, відповідач у своєму листі посилається на невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, схем землеустрою, і проектів землеустрою щодо впорядкування територій, затверджених у встановленому законом порядку, проте не зазначено яким саме. Оскільки судом встановлено, що відповідач двічі без законних підстав відмовляв позивачу в реалізації права на отримання безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства у спосіб отримання дозволу на розробку проекту землеустрою, тому, враховуючи положення статті 11 КАС України, суд зобов'язав ГУ Держгеокадастру надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки.

Апеляційний суд погодився з рішенням суду першої інстанції та зазначив, що у попередньому судовому рішенні, яким вже визнавалась протиправною відмова відповідача, зазначено, що включення тієї чи іншої земельної ділянки до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, не визначено ст. 118 ЗК України в якості підстави для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою. Також суд відхилив доводи апелянта щодо відсутності у суду повноважень зобов'язати відповідача надати позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, оскільки відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

ВАСУ скасував рішення судів та відмовив у задоволенні позову особи.

Суд вказав, що земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів. Отже положеннями ЗК України прямо передбачено заборону відчуження земельних ділянок, включених до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги.

Водночас, виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забезпечує саме організатор земельних торгів, яким у спірних відносинах є відповідач, що здійснює реалізацію права державної власності на спірну земельну ділянку.

Також ВАСУ зауважив, що отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про подальшу передачу такої земельної ділянки особі. А у випадку задоволення позову, може виникнути ситуація, коли позивач після розроблення проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки буде позбавлений можливості безпосередньо отримати у власність цю земельну ділянку, тобто очікування та затрати позивача будуть невиправданими (постанова від 13.07.2017 у справі № 821/445/16).