flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Київським апеляційним адміністративним судом винесено постанову в справі про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії

17 серпня 2017, 14:05

В квітня 2017 року  позивач ОСОБА_2,  в інтересах якої діє представник особа 3, звернулась до Бориспільського міськрайонного суду Київської області з позовом, в якому   просить суд :

- визнати протиправною бездіяльність відповідача, що полягає у  виключенні інших виплат зі складу заробітку, з якого здійснювалось призначення та перерахунок  пенсії  ОСОБА_2 , відповідно до Постанови КМУ від 06.02.2008 р. № 34;

- зобов’язати відповідача здійснити з 28.03.2017 року перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_2 різниці між перерахованою  та виплаченою пенсією за віком в розмірі 84 % від заробітку державного службовця, включивши в розрахунок заробітку для перерахунку пенсії: матеріальну допомогу на оздоровлення за 2008 рік в сумі 2144,41 гривня, матеріальну допомогу  для вирішення соціально-побутових питань за 2008 рік в сумі 2227,47 гривень, індексацію заробітної плати за 2007 рік в сумі 213,17 гривень та за 2008 рік в сумі 433,44 гривень, визначених  довідками управління соціального захисту населення Бориспільської міської ради № 2/1293 від 22.03.2017 року та  № 6-2057 від 21.03.2017 року.( а.с.2-5).

Позовні вимоги обґрунтовано наступним. З 18.11.2008 року позивач ОСОБА_2 перебуває на обліку Бориспільського об’єднаного управління  Пенсійного фонду України, та їй призначена пенсія  за віком,  відповідно до вимог ст.37 Закону України «Про державну службу» , який діяв на той час, у розмірі 84% від заробітної плати державного службовця.  При обчисленні її пенсії відповідачем не було враховано: матеріальну допомогу на оздоровлення за 2008 рік в сумі 2144,41 гривня, матеріальну допомогу  для вирішення соціально-побутових питань за 2008 рік в сумі 2227,47 гривень, індексацію заробітної плати за 2007 рік в сумі 213,17 гривень та за 2008 рік в сумі 433,44 гривень. На звернення  позивача від 24.03.2017 року про перерахунок пенсії з урахуванням зазначених виплат, відповідач своїм листом № 3594/03 від 28.03.2017 року відмовив у перерахунку.

Позивач вважає, що дії відповідача не відповідають вимогам ст. 37 Закону України «Про державну службу», в редакції, що діяла на момент призначення пенсії,  ч.1 ст.66 Закону України «Про пенсійне забезпечення», ст. 41 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».

Постановою Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 19 травня 2017 року адміністративний позов ОСОБА_2 задоволено частково, визнано протиправною бездіяльність Бориспільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області, що полягає у неврахуванні розмірів отриманої ОСОБА_2 матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та індексації заробітної плати при визначенні розмірів пенсії, зобов'язано Бориспільське об'єднане управління Пенсійного фонду України Київської області здійснити з 01 квітня 2017 року перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_2 різниці між перерахованою та виплаченою пенсією за віком в розмірі 84% від заробітку державного службовця, включивши в розрахунок заробітку для перерахунку пенсії: матеріальну допомогу на оздоровлення за 2008 рік в сумі 2144,41 грн., матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань за 2008 рік в сумі 2227,47 грн., індексацію заробітної плати за 2007 рік в сумі 213,17 грн. та за 2008 рік в сумі 433,44 грн. Позовні вимоги в іншій частині - залишено без задоволення.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції з мотивів порушення судом норм матеріального та процесуального права та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що такі види виплат, як матеріальна допомога на оздоровлення, матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань та індексація не передбачені ст.33 Закону України «Про державну службу» та не враховуються при обчисленні пенсії.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 25.07.2017 року апеляційну скаргу Бориспільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області - залишено без задоволення. Постанову Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 19 травня 2017 року - залишено без змін.

При цьому суд виходив з того, що з матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_2 перебуває на пенсійному обліку та з 18 листопада 2008 року їй призначено пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» в розмірі 84% від заробітку.

Згідно довідки від 22 березня 2017 року №2/1293 про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу», виданої Управлінням соціального захисту населення Бориспільської районної державної адміністрації Київської області позивачу, про те, що надбавки, премії та інші виплати за період з 01 січня 2007 року по 31 грудня 2007 року становили: інші виплати - 213,17 грн. (індексація). На всі виплати, включені в довідку, нараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а з 01 січня 2011 року - єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Відповідно до довідки від 21 березня 2017 року №6-2057 про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу», виданої Управлінням соціального захисту населення Бориспільської міської ради Київської області позивачу, про те, що надбавки, премії та інші виплати за період з 18 грудня 2007 року по 31 грудня 2008 року становили: травень 2008 року - 24,59 грн. (індексація), червень 2008 року - 45,29 (індексація), липень 2008 року - 54,52 грн. (індексація), серпень 2008 року - 54,52 грн. (індексація), вересень 2008 року - 2144,41 (оздоровчі), 54,52 грн. (індексація), жовтень 2008 року - 2227,47 грн. (соц.-побут.), 56,20 грн. (індексація), листопад 2008 року - 65,56 грн. (індексація), грудень 2008 року - 78,24 грн. (індексація). Всього - 4805,32 грн. На всі виплати, включені в довідку, нараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а з 01 січня 2011 року - єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

За наслідком звернення ОСОБА_2 до відповідача з заявою щодо проведення перерахунку її пенсії із включенням інших виплат на підставі довідок від 22 березня 2017 року №2/1293 та від 21 березня 2017 року №6-2057, листом від 28 березня 2017 року №3594/03 позивача повідомлено про відсутність підстав для розрахунку заробітної плати державного службовця з урахуванням допомоги на оздоровлення та індексації.

Суд першої інстанції, частково задовольняючи позовні вимоги, дійшов висновку, що матеріальна допомога та індексація заробітної плати повинні бути враховані у заробітну плату для обчислення пенсії позивачу, оскільки факт їх виплати позивачу підтверджується довідками, які знаходяться в матеріалах справи.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на таке.

Спірні правовідносини, що склались між сторонами врегульовані Конституцією України, Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування», Законом України «Про державну службу», Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», Законом України «Про пенсійне забезпечення», Законом України «Про оплату праці».

Статтею 2 Закону України «Про оплату праці» визначено структуру заробітної плати до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати, до яких належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства, або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.

Згідно ст.21 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» пенсійне забезпечення посадових осіб місцевого самоврядування, які мають стаж служби в органах місцевого самоврядування та/або державної служби не менше 10 років, здійснюється в порядку, визначеному законодавством України про державну службу.

Згідно ст.33 Закону України «Про державну службу» (в редакції, що була чинною на час призначення пенсії позивачу) заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок. Державним службовцям можуть установлюватися надбавки за високі досягнення у праці і виконання особливо важливої роботи, доплати за виконання обов'язків тимчасово відсутніх працівників та інші надбавки і доплати, а також надаватися матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань. Умови оплати праці державних службовців, розміри їх посадових окладів, надбавок, доплат і матеріальної допомоги визначаються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст.37 вказаного Закону (в редакції, що була чинною на час призначення пенсії позивачу) пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 80 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі.

Згідно ч.1 ст.66 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).

Закон України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» не містить визначення заробітної плати, на підставі якої здійснюється розрахунок пенсій. Із змісту ст.40 вказаного Закону вбачається, що з середньої заробітної плати (доходу) повинні бути сплачені страхові внески.

Відповідно до ст.41 наведеного Закону до виплат (доходів), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, належить, зокрема: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.

З аналізу вищевикладеного вбачається, що отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії» від 31 травня 2000 року №865 (в редакції, що була чинною на час спірних правовідносин) установлено, що розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг або кваліфікаційні класи, класний чин або спеціальні звання, вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу», визначається за вибором того, хто звернувся за пенсією, за останні 24 календарні місяці роботи, яка дає право на даний вид пенсії, підряд перед зверненням за пенсією або за будь-які 60 календарних місяців такої роботи підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності перерв протягом цього періоду на даній роботі. Середньомісячна сума зазначених виплат за 24 або 60 календарних місяців визначається шляхом ділення загальної суми цих виплат за 24 календарні місяці роботи підряд перед зверненням за пенсією чи за 60 календарних місяців роботи підряд відповідно на 24 або на 60.

Постановою Окружного адміністративного суду м.Києва по справі №2а-4753/09/2670 від 13 серпня 2010 року, яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 09 листопада 2010 року та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 21 листопада 2012 року, постанову правління Пенсійного фонду України «Про затвердження форм довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу» від 30 жовтня 2008 року №19-11 визнано такою, що не відповідає правовим актам вищої юридичної сили щодо невключення до складових заробітної плати складових, які передбачені чинним законодавством; зобов'язано Пенсійний фонд України привести у відповідність постанову Правління Пенсійного фонду України «Про затвердження форм довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу» від 30 жовтня 2008 року №19-11 до вимог чинного законодавства шляхом передбачення чи встановлення інших складових заробітної плати, передбачених іншими нормативно-правовими актами.

Постановою Правління Пенсійного фонду України від 14 лютого 2011 року №5-1 «Про виконання рішення Окружного адміністративного суду м.Києва по справі №2а-4753/09/2670» визнано такими, що втратили чинність: пп.1.2 п.1 постанови правління Пенсійного фонду України від 30 жовтня 2008 року №19-11 «Про затвердження форм довідок про заробітну плату, що подаються для призначення (перерахунку) пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу»; форму довідки про складові заробітної плати (надбавки та премії за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу», затверджену Постановою, а також затверджено форму довідки про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу».

З матеріалів справи вбачається, що в довідках від 22 березня 2017 року №2/1293 та від 21 березня 2017 року №6-2057 про складові заробітної плати ОСОБА_2 визначені інші виплати: матеріальна допомога на оздоровлення за 2008 рік - 2144,41 грн., матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань за 2008 рік - 2227,47 грн., індексація за 2007 рік - 213,17 грн., індексація за 2008 рік - 433,44 грн. На всі виплати, включені в довідку, нараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а з 01 січня 2011 року - єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

При цьому, подані позивачем довідки відповідають формі, затвердженій постановою Правління Пенсійного фонду України від 14 лютого 2011 року №5-1.

Разом з тим, в силу вимог ст.22 Конституції України   конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Згідно ст.ст.22, 64 Конституції України право на пенсійне забезпечення відповідних категорій громадян, встановлене законами України (в тому числі і Законом України «Про державну службу») є таким, що не підлягає звуженню та обмеженню.

Отже, відповідно до ст.22 Конституції України звуження та обмеження змісту й обсягу зазначених прав, шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів, не допускається.

Посилання апелянта на те, що з 01 травня 2016 року Закон України «Про державну службу» №3723-ХІІ від 16 грудня 1993 року, втратив чинність, та набрав чинності Закон України «Про державну службу» в редакції закону від 10 грудня 2015 року, не позбавляє позивача права на отримання пенсії із заробітної плати, яку вона отримувала, з урахуванням матеріальної допомоги та індексації, оскільки таке право позивач набула у відповідності до Закону України «Про державну службу», що був чинний на час призначення позивачу пенсії, а положення Закону України «Про державну службу» №889-VІІІ від 10 грудня 2015 року не мають для позивача зворотної дії у часі відповідно до вимог ст.58 Конституції України.

Разом з тим, згідно ч.4 ст.45 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п'ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа.

За таких обставин, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку щодо протиправної бездіяльності відповідача у неврахуванні отриманої позивачем матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та індексації при визначенні розміру пенсії та необхідності зобов'язати Бориспільське об'єднане управління Пенсійного фонду України Київської області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_2 за віком в розмірі 84% від заробітку державного службовця, включивши в розрахунок заробітку для перерахунку пенсії інші виплати, зазначені в довідках від 22 березня 2017 року №2/1293 та від 21 березня 2017 року №6-2057 з виплатою різниці між перерахованою та виплаченою пенсією з 01 квітня 2017 року, приймаючи до уваги, що з відповідною заявою ОСОБА_2 звернулась до відповідача 24 березня 2017 року.

Посилання апелянта на неправомірність стягнення з відповідача сплаченого позивачем судового збору є безпідставними, оскільки в силу ст.3 КАС України суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, оскільки відповідач є суб'єктом владних повноважень у розумінні ст.3 КАС України, звільнення органів Пенсійного фонду України від сплати судового збору не звільняє від відшкодування понесених позивачем судових витрат, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень.

На підставі вищевикладеного, приймаючи до уваги, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, постанова прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права, висновки суду першої інстанції доводами апелянта не спростовані, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її зміни або скасування.