Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Позивач звернулась до суду з адміністративним позовом до Бориспільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про визнання дій щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії по інвалідності протиправними; зобов'язання здійснити з 16 вересня 2015 року, перерахунок пенсії по інвалідності, виходячи із заробітної плати за 30 квітня 1986 року, одержаної за роботу в зоні відчуження, з урахуванням розміру заробітної плати у сумі 147,69 крб. та вже проведених виплат.
Постановою Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 30 грудня 2016 року адміністративний позов задоволено.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2017 року постанову Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 30 грудня 2016 року змінено та викладено резолютивну частину у наступній редакції.
Адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправними дії Бориспільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області, що полягають у відмові ОСОБА_2 здійснити перерахунок пенсії по інвалідності.
Зобов'язано Бориспільське об'єднане управління Пенсійного фонду України Київської області здійснити ОСОБА_2 з 16 вересня 2015 року, перерахунок пенсії по інвалідності, виходячи із заробітної плати за 30 квітня 1986 року, одержаної за роботу в зоні відчуження, згідно довідки виданої Іванівським міжрайонним управлінням водного господарства від 16 вересня 2015 року №41, з урахуванням розміру заробітної плати у сумі 147, 69 крб. та вже проведених виплат.
В касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову, та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що відсутні первинні документи, що підтверджували б оклад позивача, з якого і нарахована заробітна плата, а тому вказані суми в довідці не підлягають для перерахунку пенсії.
Постановою Касаційного адміністративного суду Верховного суду від 24 липня 2018 року постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2017 року скасовано. Ухвалено нове рішення. В задоволенні позову ОСОБА_2 до Бориспільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області відмовлено.
При цьому суд касаційної інстанції виходив з того, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами встановлено, що ОСОБА_2 має статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 1, що підтверджується відповідним посвідченням.
Іванківським міжрайонним управлінням водного господарства 16 вересні 2015 року видано довідку №41, згідно якої фактична заробітна плата позивача за роботу в зоні відчуження становить 147, 69 крб., за роботу в населених пунктах зони відчуження м. Чорнобиль, с. Лелів з « 30» квітня 1986 року по « 30» квітня 1986 року по місцю роботи в Чорнобильському управлінні осушувальних систем посадовий оклад (тарифна ставка) 120 крб. та виплачена з урахуванням коефіцієнта 4.
16 вересня 2015 року позивач звернулась із заявою про здійснення перерахунку пенсії по інвалідності з урахуванням заробітної плати за 30 квітня 1986 року.
Рішенням УПФУ в м. Борисполі та Бориспільському районі від 25 вересня 2015 року №4172 відмовлено у перерахунку пенсії з підстав відсутності первинних документів, що підтверджували б оклад позивача, а відтак правильність включення відповідних сум до довідки.
Частково задовольняючи позовні вимоги, апеляційний суд виходив з того, що включену в довідку суми виплачені позивачу, що підтверджено первинними документами.
Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи можуть призначатися за бажанням громадянина із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків, який визначається згідно із законодавством.
Частиною 3 вказаної статті передбачено, що умови, порядок призначення та мінімальні розміри пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи визначаються актами Кабінету Міністрів України з відповідних питань.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1210 «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», затверджено Порядок обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Відповідно до п.1 цього Порядку визначено механізм обчислення пенсій по інвалідності що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсій у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до статей 54 і 57 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Пенсії за бажанням осіб можуть призначатися виходячи із заробітної плати, одержаної за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків.
Згідно з пп. 4 п. 3 даного Порядку у разі, коли особа пропрацювала у зоні відчуження менше календарного місяця у 1986-1990 роках, за її бажанням пенсія може обчислюватися виходячи із заробітної плати, одержаної за роботу у зоні відчуження, за весь фактично відпрацьований час, в одному із неповних календарних місяців роботи протягом цих років, без додавання суми заробітної плати за період роботи за межами зони відчуження. У такому разі заробітна плата за весь фактично відпрацьований час ділиться на число відпрацьованих днів, а одержана сума множиться на 25,4. Якщо дні роботи припали на вихідні і святкові дні, розрахунок заробітної плати проводиться у такому ж порядку, як і за роботу у робочі дні, а доплата за вихідні і святкові дні, нарахована за фактично відпрацьований час, з урахуванням установленої кратності додається до суми обчисленої заробітної плати.
Згідно ч. 4 ст. 15 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування.
Згідно з пунктом 2.10 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією.
Тобто, роботодавець має право видати довідку про розмір заробітної плати відповідно до даних, що містяться у розрахунковому листі позивача за відповідний період.
Судами досліджено довідку Іванківського міжрайонного управління водного господарства № 41 від 16 вересня 2015 року, згідно якої фактична заробітна плата позивача за роботу в зоні відчуження становить 147,69 крб., за роботу в населених пунктах зони відчуження м. Чорнобиль, с. Лелів з « 30» квітня 1986 року по « 30» квітня 1986 року, в тому числі премія становить 120 крб.
Решта суми 27,69 крб. є розрахунком заробітної плати позивача за 30.04.1986, який, як вбачається з довідки, обчислений, виходячи з окладу в 120 крб. Проте, згідно наказу, преміювання працівників проводилося в розмірі півторамісячного окладу. Також відсутні в матеріалах справи первинні документи, що підтверджували оклад позивача, на підставі якого здійснено обрахунок заробітної плати, що включено до довідки № 41.
Суд вважає безпідставне посилання суду апеляційної інстанції на довідку №1 від 25.04.2017 року за формою, затвердженою постановою Державного комітету від 09.03.1988 року №122, оскільки вказана довідка підтверджує, що ОСОБА_2 безпосередньо була зайнята на роботах, що дає право на державну пенсію на пільгових умовах відповідно Списку №1, затверджених постановою Ради Міністрів СРСР від 22.08.1986 року №1173, з « 30» квітня 1986 року по « 30» квітня 1986 року, що і не заперечується сторонами.
Отже, колегія суддів приходить до висновку, що відсутні підстави для перерахунку пенсії позивача на підставі довідки № 41 виданої Іванківського міжрайонного управління водного господарства від 16 вересня 2015 року, оскільки не всі зазначені в цій довідці дані є підтвердженими розрахунковими документами (відомостями).