Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
ОСОБА_2 (далі - позивач) звернувся до суду із адміністративним позовом до Бориспільської міської ради Київської області (далі - відповідач) в якому просила:
- визнати протиправними та скасувати рішення Бориспільської міської ради від 03.08.2017 № 2204-29-УІІ «Про відкликання голови постійної комісії міської ради з питань освіти, культури, сім'ї, молоді, спорту, у справах релігії, соціального захисту населення та охорони здоров'я ОСОБА_2»;
- визнати протиправними та скасувати рішення № 2205-29-УІІ «Про обрання голови постійної комісії міської ради з питань освіти, культури, сім'ї, молоді, спорту, у справах релігії, соціального захисту населення та охорони здоров'я».
Рішенням Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 31 липня 2018 року адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволені позову.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги та інші наявні у справі докази, колегія суддів приходить до наступного.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, 03 серпня 2017 року Бориспільською міською радою Київської області прийнято рішення № 2204-29-УІІ «Про відкликання голови постійної комісії міської ради з питань освіти, культури, сім'ї, молоді та спорту, у справах релігії, соціального захисту населення та охорони здоров'я ОСОБА_2.», яким вирішено відкликати голову постійної комісії міської ради з питань освіти, культури, сім'ї, молоді та спорту, у справах релігії, соціального захисту населення та охорони здоров'я ОСОБА_2
Також, 03 серпня 2017 року міською радою було прийняте рішення № 2205-29-УІІ «Про обрання голови постійної комісії міської ради з питань освіти, культури , сім'ї, молоді та спорту, у справах релігії, соціального захисту населення та охорони здоров'я», яким вирішено обрати головою постійної комісії міської ради з питань освіти, культури, сім'ї, молоді та спорту, у справах релігії, соціального захисту населення та охорони здоров'я ОСОБА_3
За змістом вказаних рішень зазначено, що вони ухвалені: рішення № 2204-29-УІІ ухвалено, враховуючи подання депутатів міської ради, відповідно до Регламенту Бориспільської міської ради; рішення № 2205-29-УІІ, ухвалено, розглянувши пропозицію депутатів міської ради.
Не погоджуючись з вищенаведеними рішеннями, вважаючи їх такими, що порушують законні права ОСОБА_2, останній звернувся до суду з відповідним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувані рішення Бориспільської міської ради від 03.08.2017 № 2204-29-УІІ «Про відкликання голови постійної комісії міської ради з питань освіти, культури, сім'ї, молоді, спорту, у справах релігії, соціального захисту населення та охорони здоров'я ОСОБА_2» та рішення № 2205-29-УІІ «Про обрання голови постійної комісії міської ради з питань освіти, культури, сім'ї, молоді, спорту, у справах релігії, соціального захисту населення та охорони здоров'я» прийняті з порушенням Регламенту Бориспільської міської ради, затвердженого рішенням Бориспільської міської ради № 33-2-УІІ від 17 грудня 2015 року
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 18.12.2018 року залишено без змін рішення Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 31.07.2018 року.
При цьому суд виходив з того, що суду першої інстанції дійшов правильного висновку щодо обґрунтованості позовних вимог, з огляду на наступне.
Частиною 1 статті 3 Європейської Хартії місцевого самоврядування передбачено, що місцеве самоврядування означає право і спроможність органів місцевого самоврядування в межах закону здійснювати регулювання та управління суттєвою часткою публічних справ, під власну відповідальність, в інтересах місцевого населення.
Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Згідно ч. 3 ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Згідно з ч. 2 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» закріплено, що рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Відповідно до п.8 ч.4 ст.42 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», міський голова скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради. До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.;
Згідно ч.15 ст. 46 цього ж закону, порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Частинами 1,4, 7 статті 30 Регламенту Бориспільської міської ради, затвердженого рішенням Бориспільської міської ради № 33-2-УІІ від 17 грудня 2015 року, визначено, що Порядок денний сесії включає два розділи: перший - питання, які повністю підготовлені для розгляду на пленарних засіданнях сесії, другий - питання, що вносяться при затвердженні порядку денного і підготовку та доопрацювання яких при необхідності здійснюють постійні комісії та галузеві відділи виконавчого комітету міської ради відповідно до вимог Регламенту.
Пропозиція щодо кожного питання, яке пропонується включити до проекту порядку денного сесії, подається з проектом рішення, яке пропонується прийняти за цією пропозицією, підготовленим згідно з вимогами Регламенту.
Проект порядку денного пленарного засідання міської ради з основних питань повідомляється депутатам не пізніше як за 3 дні до дати проведення пленарного засідання, а у виняткових випадках - не пізніше як за день до дати проведення пленарного засідання.
Відповідно до частин 1,2,3,8 статті 31 Регламенту, проект порядку денного підлягає затвердженню на початку першого пленарного засідання сесії міської ради, для чого головуючий оголошує розгляд питання «Про порядок денний сесії міської ради» у такій послідовності: внесення та обговорення пропозицій про вилучення окремих питань з розгляду;внесення та обговорення пропозицій про можливість включення до проекту порядку денного додаткових питань, якщо вони підготовлені відповідно до вимог цього регламенту;голосування проекту порядку денного за основу - більшістю від присутніх на засіданні;вилучення окремих питань з розгляду - більшістю від присутніх на засіданні;включення додаткових питань до розгляду, якщо вони підготовлені відповідно до вимог цього регламенту - більшістю від присутніх на засіданні;затвердження порядку денного в цілому - більшістю від складу депутатів міської ради. При наявності пропозицій про внесення до проекту порядку денного додаткових питань (які погоджені з відповідною профільною постійною комісією і управлінням юридично-кадрового забезпечення виконавчого комітету), про внесення змін до порядку їх розміщення або депутатських запитів головуючий ставить проект порядку денного на голосування «за основу».
Після прийняття проекту порядку денного «за основу» головуючий ставить на голосування пропозиції, доповнення та зміни до проекту порядку денного, депутатські запити у порядку їх надходження на пленарному засіданні сесії міської ради. Після голосування по кожній пропозиції, доповненню, змінам, депутатському запиту, що надійшли, головуючий ставить проект порядку денного на голосування «в цілому». Якщо проект порядку денного "в цілому" не приймається, він ставиться на голосування «по пунктах». Порядок денний, сформований з прийнятих пунктів, вважається прийнятим «в цілому».
Порядок денний сесії не може змінюватися після початку розгляду питань по суті.
Відповідно до статті 33 Регламенту Бориспільської міської ради передбачено, що включенню питання до проекту порядку денного та його винесенню на розгляд пленарного засідання міської ради для прийняття не процедурного рішення передує попередній розгляд цього проекту рішення у постійних комісіях міської ради, до сфери повноважень яких належать ці питання, з обов'язковим погодженням та візуванням постійною комісією з питань регламенту та депутатської етики, контролю за виконанням рішень ради, взаємодії із засобами масової інформації щодо відповідності вказаного питання вимогам чинного законодавства України. При прийнятті невідкладних рішень на вимогу міського голови за погодженням не менше двох третин зареєстрованих на засіданні депутатів, засідання відповідної комісії з розгляду ініційованого головою питання може бути проведене під час пленарного засідання. Підготовку питань на розгляд сесії міської ради організовує секретар міської ради.
Як було встановлено судом першої інстанції та підтверджується доказами наявними в матеріалах справи, 03.08.2017 року на сесії Бориспільської міської ради прийнято рішення «Прийняти порядок денний пленарного засідання сесії міської ради в «цілому», яким затверджено порядок денний питання під № 106 «Про внесення змін до персонального складу постійних комісій міської ради УІІ скликання», а саме: внести зміни до персонального складу постійних комісій: - з питань регламенту та депутатської етики, контролю за виконанням рішень ради, законності, правопорядку, взаємодії із засобами масової інформації; - з питань промисловості, будівництва, архітектури та інвестиційної діяльності, - що вбачається з витягу із протоколу засідання Бориспільської міської ради № 29 від 03.08.2017 року та проекту рішення Бориспільської міської ради.
В свою чергу, питання щодо внесення змін у склад постійної комісії міської ради з питань освіти, культури, сім'ї, молоді та спорту, у справах релігії, соціального захисту населення та охорони здоров'я у порядок денний до його затвердження, не вносилося, зміни до порядку денного не розглядалися і не проводилося голосування про внесення таких змін.
Згідно до ст.72 Регламенту, голова постійної комісії може бути в будь-який час відкликаний радою. Пропозиції про відкликання голови постійної комісії міської ради вносяться: міським головою; за рішенням відповідної постійної комісії міської ради, прийнятим на її засіданні більшістю голосів членів цієї комісії (без врахування голосу самого голови постійної комісії); не менш як третиною депутатів від їх фактичної кількості.
Якщо питання про відкликання порушено за рішенням постійної комісії, рада заслуховує доповідь з цього питання одною з членів комісії, визначеного нею.
Голова постійної комісії доповідає про свою діяльність на цій посаді та організацію і стан справ з питань, віднесених до його відання та відповідає на запитання депутатів.
Голосування за відкликання голови постійної комісії здійснюється таємним голосуванням, якщо не прийнято інше рішення відповідно до норм цього регламенту.
Рішення міської ради про відкликання голови постійної комісії повинно містити відомості про причини відкликання.
Якщо рішення про відкликання з посади голови постійної комісії не прийнято, наступного разу подання про відкликання може виноситися на голосування не раніше наступної сесії.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про порушення відповідачем вищенаведених вимог законодавства, оскільки оскаржувані рішення були прийняті міською радою без відповідного проекту рішень, без попереднього обговорення у профільних комісіях, не завізовано відповідними посадовими особами, окрім того, доповідь ОСОБА_2 також не було заслухано, що підтверджується витягом із протоколу Бориспільської міської ради від 03.08.2017 за № 29.
Окрім того, подання депутатів від 03.08.2017 року за № 12-19-5243 є необґрунтованим, оскільки в ньому не зазначено жодних підстав для заміни Голови комітету.
Більше того, підстави для заміни Голови не були зазначені і під час розгляду питання на засіданні Бориспільської міської ради.
Підсумовуючи наведене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що доводи викладені в апеляційній скарзі не знайшли свого підтвердження, оскаржувана постанова прийнята відповідно до норм матеріального та процесуального права, враховано всі обставини справи, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції немає.
Положеннями ст.242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Підсумовуючи викладене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що доводи викладені в апеляційній скарзі не знайшли свого підтвердження, оскаржувана постанова прийнята відповідно до норм матеріального та процесуального права, враховано всі обставини справи, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції немає.
Деталі за посиланням: Постанова