Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Одним із актуальних питань протягом всього існування людства залишається питання прав людини, можливіть їх реалізації та захисту, а також значення діяльності суду щодо захисту прав людини.
Утвердження, забезпечення, реалізація прав людини є важливим показником в державі, який вказує на її демократичність, соціальність, а також на те, що така держава є правовою.
Гарантії дотримання прав людини та їх захисту закріплені як в національних, так і в міжнародних нормативних актах.
Так, Розділ ІІ Конституції України, присвячений безпосередньо правам, свободам та обовязкам людини і громадянина. Крім того, в Конституції України закріплено, що права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб (стаття 55). Відповідно до Основного Закону саме судова влада покликана не допускати неправормірних дій з боку держави відносно її громадян, іноземців чи осіб без громадянства.
Першим універсальним міжнародним документом в сфері захисту прав людини є Загальна декларація прав людини, прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 10 грудня 1948 року. Дана декларація виступає підгрунтям для всіх наступних нормативно-правових актів як національного, так і міжнародного характеру. Саме тому щороку 10 грудня весь світ відзначає Міжнародний День прав людини.
Дотримання прав людини є безпосереднім показником рівня законності й правопорядку в суспільстві. Чим більший рівень дотримання прав людини та можливості ефективного їх захисту, тим вищий рівень законності і правопорядку в державі. При цьому велику роль відіграють правоохоронні органи та суд.
Говорячи про ефективність діяльності суду щодо захисту прав людини однозначної відповіді надати неможна. Це зумовлено тим, що Україна є досить молодою державою та наша судова система на сьогодні потребує вдосконалення, але результати її фукціонування сьогодні вказують на важливу роль суду в захисті прав людини. Згідно чинного законодавства України на суд покладено обов’язок забезпечити захист усього комплексу прав людини (соціальних, економічних, політичних, культурних, екологічних тощо), а також забезпечити право людини і громадянина звернутися до суду за захистом своїх порушених прав. Саме тому одним із основних завдань суду сьогодні є забезпечення використання права на звернення за захистом своїх прав (без перешкод і обмежень).
Станом на теперішній час судова влада досяла певних успіхів. Так, відбувається поетапний процес реформування судової влади, покликаний удосконалити судовий механізм захисту прав людини, зробити його прозорим, досконалим, ефективним, швидким та легким для громадян, відновити та підняти рівень довіри громадськості до суду.
Разом з тим, необхідність проведення судової реформи в Україні зумовлена наступними чинниками.
По-перше – необхідністю зміцнювати захист прав і свобод українських громадян відповідно до Конституції України та міжнародних документів, які є частиною національного українського законодавства, – зокрема, Загальної декларації прав людини, Міжнародного пакту про громадянські і політичні права та Європейської конвенції з прав людини. Сьогодні громадянські, політичні, соціально-економічні та інші права громадян України потребують додаткового захисту. Про це свідчать, наприклад, лідерство України серед країн Ради Європи за кількістю звернень громадян до Європейського суду з прав людини та кількістю рішень цієї судової інституції, винесених не на користь української держави.
По-друге – суспільна довіра до вітчизняних судів сьогодні поки що на недостатньому рівні. За результатами дослідження громадської думки, виконаного соціологічною службою Центру Разумкова спільно з Фондом “Демократичні ініціативи” ім.І.Кучеріва, тією чи іншою мірою довіряють судам лише близько чверті громадян України. Суспільна підтримка діяльності судів з початку 2011р. й до цього часу тримається на доволі низькому рівні – лише близько 6% громадян повністю підтримують діяльність вітчизняних судів.
З метою підвищення доступності правосуддя для громадян та його ефективності необхідно наступне:
• забезпечення державою можливості отримання безкоштовної консультації адвокатів в державних юридичних установах;
• визначення чіткого переліку документів, необхідних для звернення до суду та розгляду справи в суді, забезпечення відкритого доступу до зазначеного переліку та розміщення на сайті місцевого суду (або на дошці оголошень) зразків основних процесуальних документів;
• спрощення механізму судочинства, насамперед, у нескладних спорах та щодо дрібних правопорушень;
• зведення до мінімуму особистого спілкування сторін у справі з суддями і працівниками апарату суду – запровадження електронного обміну інформацією сторін і суду на всіх етапах судочинства;
• розширення мережі місцевих судів і збільшення чисельності їх суддів;
• збільшення можливостей досудового врегулювання спорів;
• запровадження недержавних судових органів – приватних судів або судів, утворених органами місцевого самоврядування;
• покращення умов перебування громадян у приміщеннях судів і проведення судових засідань.
Корисною для громадян може бути інформація про:
· загальну практику судових розглядів справ, типових для звичайного громадянина;
· зміст судових рішень у таких справах;
· суспільно-корисні ініціативи громадян і правозахисних організацій з питань судочинства і правосуддя.
Сподіваємося, що найближчим часом рівень довіри громадськості до суду зросте та буде підтримуватися високим рівнем захисту прав людини.