На законодавчому рівні Конституцією України у ст. 59 передбачено: «Кожен має право на правову допомогу. У випадках, передбачених законом така допомога надається безоплатно».
Зміст права на безоплатну правову допомогу, порядок реалізації цього права, підстави та порядок надання безоплатної правової допомоги, державні гарантії щодо надання безоплатної правової допомоги визначені в ухваленому 2 червня 2011 року Верховною Радою України Законі України «Про безоплатну правову допомогу» (далі - Закон).
З прийняттям Закону започатковано створення дієвого механізму реалізації конституційного права кожного на правову допомогу, що забезпечить належне виконання Україною її міжнародних зобов'язань у сфері прав людини та запроваджує європейські стандарти з надання правової допомоги та доступу до правосуддя.
Законом визначається два види правової допомоги, що надається безоплатно. Зокрема: первинна правова допомога - щодо надання правової інформації, консультацій з роз'яснення правових питань щодо складення заяв, скарг та інших документів правового характеру та вторинна правова допомога, яка передбачає захист від обвинувачення, здійснення представництва інтересів осіб у судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами, складення документів процесуального характеру.
На сьогодні в системі органів юстиції вже реалізовано можливість отримання безоплатної первинної правової допомоги, зокрема, на базі 733 громадських приймалень, що були створені при головних управліннях юстиції.
Їхня робота регламентована наказом Міністерства юстиції України від 21 вересня 2011 року № 3047/5 «Про затвердження Порядку роботи громадської приймальні з надання безоплатної первинної правової допомоги».
Для отримання безоплатної первинної правової допомоги необхідно надіслати або подати письмове звернення безпосередньо до приймальні. Таке звернення розглядається протягом 30 календарних днів, а у випадку, коли особа просить лише про надання правової інформації - протягом 15 календарних днів. В приймальні також проводиться особистий прийом осіб, які потребують безоплатної первинної правової допомоги. Графік роботи приймальні та порядок її роботи оприлюднюється у місцевих засобах масової інформації, а також вивішується у приміщенні, у якому розташована приймальна.
Безоплатну вторинну правову допомогу зможуть отримати:
1) з 1 січня 2013 року:
- особи, до яких застосовано адміністративне затримання чи адміністративний арешт; підозрювані у вчиненні злочину особи, які затримані органами дізнання та слідства; особи, до яких як запобіжний захід обрано взяття під варту, та особи, у справах яких відповідно до положень Кримінально-процесуального кодексу України участь захисника є обов'язковою;
2) з 1 січня 2014 року:
- малозабезпечені особи, тобто особи, середньомісячний сукупний дохід сім'ї якої нижчий суми прожиткового мінімуму, розрахованого та затвердженого відповідно до Закону України «Про прожитковий мінімум» для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення, а також інваліди, які отримують пенсію або допомогу, що призначається замість пенсії, у розмірі менше двох прожиткових мінімумів для непрацездатних осіб;
- діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, безпритульні діти, діти, які можуть стати або стали жертвами насильства в сім'ї;
- особи, на яких поширюється дія Закону України "Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту" (до моменту прийняття рішення про надання статусу біженця та у разі, якщо особа оскаржує рішення щодо статусу біженця);
- ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", особи, які мають особливі заслуги та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною, особи, які належать до числа жертв нацистських переслідувань (стосовно питань, пов'язаних з їх соціальним захистом);
- особи, щодо яких суд розглядає справу про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи, визнання фізичної особи недієздатною та поновлення цивільної дієздатності фізичної особи (протягом розгляду справи в суді);
- особи, щодо яких суд розглядає справу про надання психіатричної допомоги в примусовому порядку (протягом розгляду справи в суді);
- особи, реабілітовані відповідно до законодавства України (стосовно питань, пов'язаних з реабілітацією);
3) з 1 січня 2017 року:
- громадяни держав, з якими Україна уклала відповідні міжнародні договори про правову допомогу, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, а також іноземці та особи без громадянства відповідно до міжнародних договорів, учасником яких є Україна, якщо такі договори зобов'язують держав-учасниць надавати певним категоріям осіб безоплатну правову допомогу.
Сьогодні робляться перші кроки для створення досконалої і ефективної моделі реалізації Закону. Значна роль у забезпеченні реалізації державної правової політики розвитку правової інформатизації, формуванні у громадян правового світогляду належить органам юстиції.
Стосовно створення центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, то згідно із Законом такі центри утворюватимуться Міністерством юстиції України при головних управліннях юстиції в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі з урахуванням потреб відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Тобто в залежності від розміру адміністративно-територіальної одиниці та статистичних даних щодо кількості осіб, які підпадають під дію закону України «Про безоплатну правову допомогу» визначатиметься кількість таких центрів.
Утворення перших таких центрів відбудеться на базі офісів громадського захисту у містах Харкові, Хмельницькому та Білій Церкві, які протягом 2006-2007 років були створені Міжнародним фондом «Відродження», та які успішно надають безоплатну правову допомогу і сьогодні.
У подальшому планується створення ще 23 центрів в Автономній Республіці Крим та областях. Однак, зважаючи на те, що такої кількості буде недостатньо для покриття всієї території України, особливо її важкодоступних населених пунктів, в подальшому планується створення міжрайонних центрів, які будуть охоплювати декілька районів однієї області.
За попередніми підрахунками в кожній області необхідно створити два-три центри, однак, для визначення найоптимальнішої їх кількості, а також найзручніших міст їх розташування планується провести спеціальне дослідження, яке дозволить отримати інтерактивну карту нашої країни з необхідною мережею таких центрів.
В подальшому створення міжрайонних центрів планується здійснювати протягом 2013-2014 років.
У разі звернення особи про надання одного з видів безоплатної вторинної правової допомоги Центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги зобов'язаний протягом десяти днів з дня надходження звернення прийняти рішення щодо надання безоплатної вторинної правової допомоги.
Якщо особа подала звернення про надання одного з видів безоплатної вторинної правової допомоги до територіального органу юстиції, цей орган зобов'язаний протягом трьох днів з дня подання звернення надіслати його до Центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, діяльність якого поширюється на територію відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги зобов'язаний у семиденний строк з дня отримання звернення особи прийняти рішення щодо надання безоплатної вторинної правової допомоги.
Якщо особа належить до однієї з категорій осіб, яким надається безоплатна вторинні правова допомога, Центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги приймає рішення про надання безоплатної вторинної правової допомоги і письмово повідомляє про це особу або її законного представника, а також суд, орган державної влади, орган місцевого самоврядування, в яких здійснюватиметься представництво інтересів особи.
Якщо особа не має підстав для отримання безоплатної вторинної правової допомоги, Центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги приймає рішення про відмову в наданні безоплатної вторинної правової допомоги і надсилає копію цього рішення особі, яка звернулася про надання такої допомоги, з одночасним роз'ясненням порядку оскарження рішення про відмову в наданні безоплатної вторинної правової допомоги.
У разі звернення осіб, до яких застосовано адміністративне затримання чи адміністративний арешт; підозрювані у вчиненні злочину особи, які затримані органами дізнання та слідства; особи, до яких як запобіжний захід обрано взяття під варту, та особи, у справах яких відповідно до положень Кримінально-процесуального кодексу України участь захисника є обов'язковою, про надання безоплатної вторинної правової допомоги або надходження інформації про затриманих осіб у випадках, установлених законом, Центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги зобов'язаний прийняти рішення про надання безоплатної вторинної правової допомоги з моменту затримання особи.
У разі отримання від особи, яка провадить дізнання, слідчого чи суду запиту про призначення захисника Центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги зобов'язаний призначити захисника протягом 24 годин з моменту надходження запиту.
Забезпечення здійснення представництва інтересів суб'єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу здійснюватиметься центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Самі правові послуги безоплатної вторинної правової допомоги надаватимуть адвокати, відібрані за результатами конкурсу.
Тобто, після прийняття рішення про надання безоплатної вторинної правової допомоги центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги призначає адвоката, який надає безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом.
У разі неможливості надання безоплатної вторинної правової таким адвокатом, центр укладає договір з адвокатом, включеним до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на тимчасовій основі на підставі договору про її надання.
Повноваження адвоката як захисника при провадженні дізнання, досудового слідства і в розгляді кримінальної справи в суді, для участі у розгляді справи про адміністративне правопорушення та представництва інтересів осіб, які мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами підтверджуватимуться відповідним дорученням центру.
Кабінетом Міністрів України постановою від 28 грудня 2011 року № 1362 затверджено Порядок і умови проведення конкурсу та вимоги до професійного рівня адвокатів, які залучаються до надання безоплатної правової допомоги (далі - Порядок). 14 лютого Міністром юстиції затверджено План реалізації у 2012 році вищезгаданої постанови (далі - План).
Відповідно до Порядку конкурс полягає у перевірці теоретичних знань, практичних навичок і умінь претендента у різних галузях законодавства, досвіду з надання правової допомоги як захисника під час провадження дізнання, досудового слідства і розгляду кримінальних справ у суді, участі у розгляді справ про адміністративні правопорушення або як представника інтересів особи в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами, вміння правильно використовувати теоретичні знання у практичній діяльності, зокрема щодо складення процесуальних документів.
Конкурс проводиться комісіями, які утворюються головними управліннями юстиції в АРК, областях, містах Києві та Севастополі.
Наказом Головного управління юстиції у Київській області від 06 березня 2012 року № 150/5 затверджено склад конкурсної комісії з відбору адвокатів для надання безоплатної вторинної правової. До складу комісії увійшли представники Центру правової реформи і законопроектних робіт при Міністерстві юстиції України, Міністерства юстиції України, Головного управління юстиції у Київській області, адвокати, судді, лідери правничих громадських об'єднань.
Рівень участі адвокатів у конкурсі багато в чому залежить від їхньої поінформованості про його проведення та умови укладення з відібраними адвокатами контрактів. Тому на сьогодні основні зусилля спрямовуються на доведення відповідної інформації до кожного адвоката регіону з особливою увагою до районів та міст районного значення.
Оскільки головним завданням під час проведення конкурсу стане залучення до участі у ньому адвокатів з усієї області (з метою забезпечення рівномірного територіального розподілу задіяних адвокатів у майбутньому), нагальним є питання розміщення оголошення про проведення конкурсу в усіх районних та міських засобах масової інформації, активної роз'яснювальної роботи на місцях.
З адвокатами, які успішно пройшли конкурс, укладатимуться контракти або договори, залежно від характеру їхньої співпраці з відповідним центром з надання безоплатної правової допомоги (постійного чи тимчасового). Типові форми цих контрактів та договорів, а також порядок і умови їх укладання затверджені постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку і умов укладення контрактів з адвокатами, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі та договорів з адвокатами, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на тимчасовій основі», яка була прийнята 11 січня 2012 року.
Законом України «Про безоплатну правову допомогу» передбачено, що у договорі про надання безоплатної вторинної правової допомоги має бути визначено обсяг правової допомоги, строк, протягом якого така допомога надаватиметься, та розмір оплати праці адвоката. Наразі Міністерством юстиції України розглядаються питання щодо механізму оплати праці адвокатів, узагальнюється статистика щодо кількості осіб, віднесених чинним законодавством до категорії таких, які мають право на безоплатну вторинну правову допомогу з метою формування відповідних пропозицій.