Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У Верховній Раді зареєстровано проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації положень Кримінального процесуального кодексу України» № 4712 від 16.04.2014.
Запропонований законопроект досить змістовний та передбачає структурне реформування кримінальної системи України та приведення її у відповідність до міжнародних стандартів і норм європейської практики. Мету зазначеного законопроекту можна окреслити як: гуманізація кримінального судочинства та усунення колізій і прогалин, що містяться в кримінальному законі.
Слід зазначити, що законопроект має на меті приведення законодавства України у відповідність до практики Європейського суду з прав людини з урахуванням досвіду країн Західної і Східної Європи. Відповідно до пояснювальної записки, оновлене згідно з цим проектом закону кримінальне законодавство створить ефективну систему протидії кримінальним правопорушенням, поширить права і свободи осіб, які притягуватимуться до відповідальності, підвищить довіру суспільства до держави.
«З новел законопроекту беззаперечно слід зазначити спосіб визначення розміру штрафу. Так, розмір штрафної ставки при визначенні штрафу як покарання за проступок, злочин невеликої і середньої тяжкості буде становити 1/30 розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом про державний бюджет України на відповідний рік», — розповідає адвокат кримінальної практики Юридичної компанії «Алексєєв, Боярчуков та партнери» Єгор Штокалов.
За словами адвоката, законопроектом пропонується розширити можливості застосування альтернативних позбавленню волі більш м’яких покарань у вигляді позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю, громадських робіт, виправних робіт і арешту, зокрема за рахунок їх незначного посилення, збільшення їх розмірів.
«Наприклад, виправних робіт, які по суті є упорядкованим штрафом з відстрочкою його виплати, застосовуваним до осіб, що мають стабільний заробіток, — до 3-х років з відрахуванням в дохід держави до 30% заробітку»,— наводить приклад Єгор Штокалов.
З метою посилення правового захисту усіх фізичних осіб, незалежно від громадянства, в тексті Кримінального кодексу слово «громадянин (громадяни)» в усіх відмінках замінено словами «людина» або «фізична особа». Дані зміни дозволять реалізувати принцип національної рівності (національного режиму) по відношенню до іноземців, осіб без громадянства та біженців.
«Не менш важливою новелою законопроекту є доповнення Кримінального кодексу України додатком №2, який містить в собі 70 термінів, що мають наскрізне значення для застосування закону про кримінальну відповідальність. Застосовано підхід, подібний до того, що має місце у ст.3 Кримінального процесуального кодексу України. Наразі спеціальні глави чи окремі статті із визначенням термінів, спеціальних для того чи іншого законодавства, містяться практично в усіх кодексах та інших законах»,— підкреслює адвокат кримінальної практики Юридичної компанії «Алексєєв, Боярчуков та партнери» Єгор Штокалов.
Так, наприклад, запропоновано дати визначення наступним термінам:
Громадський порядок— стан суспільних відносин, який забезпечує спокійні умови суспільно корисної діяльності, відпочинку та побуту людей.
Завідомо— ознака, яка вказує на те, що особі, яка вчинює кримінальне правопорушення, відомі юридично значимі обставини, передбачені цим Кодексом.
Недбалість— невиконання або неналежне виконання обов’язків через несумлінне ставлення до них.
Обман— повідомлення завідомо неправдивих відомостей або приховування певних відомостей, повідомлення яких мало б суттєве значення для поведінки іншої особи.
І наостанок, законопроектом нарешті пропонується визначити перелік кримінальних проступків.
«Визначення такого переліку дозволить значно розвантажити судову та пенітенціарну систему за рахунок зміни виду покарання за легкі злочини та злочини невеликої тяжкості — штраф, громадські роботи та ін. Окрім того, відповідно до положень Кримінального процесуального законодавства, процедура розслідування та судового розгляду кримінальних проступків є значно простішою та скороченою по відношенню до розгляду кримінальних правопорушень», — говорить Єгор Штокалов.
Щодо доцільності та своєчасності подання даного законопроекту адвокат вважає, що наразі Україна не зможе повноцінно реалізувати запропоновані зміни, тільки хоча б через політичну ситуацію в країні. Крім того, парламентарі будуть зайняті лобіюванням своїх інтересів та інтересів певних груп, і ймовірність прийняття згаданого законопроекту вкрай мала. Скоріш за все, його повернуть на доопрацювання в комітети, де він, нажаль, ще довго буде «доопрацьовуватись»…