Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У Кримінальному кодексі запроваджується поняття «кримінальні правопорушення», що охоплює усі кримінально-карані діяння, які поділяються на злочини та кримінальні проступки, та які описуються в окремих «книгах» Особливої частини Кримінального кодексу.
Така зміни передбачені законопроектом №4712 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації положень Кримінального процесуального кодексу України», який був рекомендований Комітетом з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності до прийняття за основу.
Проектом планується доповнити КК новою книгою «Кримінальні проступки», до числа яких, зокрема, входять участь в бійці, порушення правил тримання домашніх тварин, незаконне проведення аборту, примушування до вступу в статевий зв'язок, насильство в сім’ї, порушення права на отримання освіти, дрібна крадіжка, торгівля з рук алкоголем та сигаретами, шахрайство з фінансовими ресурсами, ряд екологічних порушень, порушення ПДР, порушення обмежень щодо використання службового становища, підкуп тощо.
Зазначимо, окремим розділом передбачені проступки проти правосуддя – завідомо неправдиве повідомлення про вчинення кримінального правопорушення, розголошення даних досудового розслідування, прояв неповаги
до суди, невиконання слідчим вказівок прокурора, завідомо неправдиве показання, невиконання судового рішення, т.д.
Тобто, низка діянь, які зараз визнаються адміністративними правопорушеннями, що містяться у КУпАП та Митному кодексі, переносять до Кримінального кодексу та надають їм статус кримінальних проступків (порушення порядку ведення передвиборної агітації, агітації під час підготовки і проведення референдуму з використанням засобів масової інформації (стаття 212-9 чинного КУпАП), порушення обмежень щодо ведення передвиборної агітації, агітація в день проведення референдуму (стаття 212-10 чинного КУпАП), порушення митних правил (статті 468-485 Митного кодексу) тощо).
До категорії кримінальних проступків передбачається також "перевести" й деякі злочини невеликої тяжкості (умисне легке тілесне ушкодження (стаття 125 Кримінального кодексу), незаконне розголошення лікарської таємниці (стаття 145 чинного Кримінального кодексу) тощо.
Проектом пропонується запровадити: дві системи кримінальних покарань - за вчинення злочинів та за вчинення проступків; здиференційовану систему розмірів штрафів, які будуть кратні "штрафним ставкам" та доповнити Кримінальний кодекс Додатком 2 "Визначення термінів", в якому містяться 70 термінів, що використовуються у Кримінальному кодексі, і нормами щодо кримінально-правової кваліфікації.
В той же час із КК вилучаються положення щодо презумпції невинуватості та недопустимості подвійного притягнення до кримінальної відповідальності. Натомість, закріплюються принципи рівності, вини, справедливості,
індивідуалізації покарання, гуманізму, невідворотності кримінальної відповідальності.
Під час засідання Комітету зазначалося, що метою законопроекту є реалізація державної політики із гуманізації кримінальної відповідальності, наслідком якої стане суттєве зменшення кількості судимих осіб і осіб, які позбавлятимуться волі.
Члени Комітету, проаналізувавши проект, вважають актуальним його ухвалення. На їхню думку, це приведе законодавство України у відповідність до практики Європейського Суду з прав людини з урахуванням досвіду країн Західної і Східної Європи та створить ефективну систему протидії кримінальним правопорушенням, додержання прав і свобод осіб, які притягуватимуться до відповідальності, підвищить довіру суспільства до держави.
Закон і Бізнес