flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Бюджет 2015 передбачає істотне урізання фінансування судів

22 грудня 2014, 10:49

Вже перестали дивувати та різати слух заяви високопоставлених чиновників про цінні вказівки, які вони вважають за можливе давати судовим органам. Стали звичними звинувачення суддів у всіх смертних гріхах і бідах, вони змушені працювати, перебуваючи під тиском, регулярно отримуючи на свою адресу погрози і принизливі посили. Також досить буденною стала практика прийняття низькоякісних законів, які обмежують права суддів, порушують Конституцію і викликають критику міжнародної спільноти.



Однак, тотального залякування, тиску і проведення так званої люстрації з порушенням усіх європейських стандартів виявилося мало, тепер черга дійшла до фінансових важелів впливу на служителів Феміди. Про це свідчить текст підготовленого проекту державного бюджету на 2015 рік.

Так, у 2015 році передбачено суттєве зменшення фінансування всіх судових органів України, яке торкнеться судів усіх інстанцій та юрисдикцій.

Фінансування в розрізі місцевих та апеляційних судів у 2015 році буде зменшено на 323 млн.грн. (2014 - 4172 968,0 тис.грн., 2015 - 3 849 214,8 тис.грн.). З них найбільше втратять апеляційні загальні суди, їм зменшать фінансування на -134 млн. грн., місцеві загальні суди - мінус 96 млн.грн., апеляційні адміністративні суди - мінус 97 млн.грн.

Витрати Державної судової адміністрації України, яка в тому числі забезпечує організацію діяльності судів та відправлення ними правосуддя, будуть урізані на 321,5 млн.грн. (2014 - 4 323 483,7 тис.грн., 2015 - 4 001 950,8 тис.грн.).

Природно, що в нинішній ситуації доводиться скорочувати витрати і на те є об'єктивні причини. Проте в новому бюджеті є і збільшені статті витрат. Так, для Адміністрації Президента, штат якої, судячи з заявою її керівників, постійно скорочується, на майбутній рік передбачено збільшення фінансування на 28 млн.грн. в порівнянні з минулим роком. Можливо це забезпечить гідну оплату праці та умови роботи для співробітників, що залишилися, чого не можна сказати, наприклад, про працівників апарату суду.

Нагадаю, що з прийняттям нового Закону України «Про прокуратуру» були внесені зміни в Закон України «Про судоустрій і статус суддів», які вже вступили в силу. Зміни свідчать про те, що розмір посадового окладу працівника апарату суду встановлюється у розмірі 30% посадового окладу судді місцевого суду. Виконати цю вимогу в умовах недофінансування буде досить складно.

Зменшення статей витрат на суди навіть не є головним, основним нюансом є те, що тепер суди будуть фінансуватися за залишковим принципом. До сьогоднішнього дня значна частина фінансування судів здійснювалася за рахунок коштів спеціального фонду державного бюджету. Його наповнення здійснювалося засобами від сплати судового збору та отримані гроші направлялися на фінансування відправлення правосуддя, це значною мірою гарантувало судову гілку влади від недофінансування на основні потреби. Так, в 2014 від сплати судового збору було заплановано надходження 939 373,3 тис.грн.

Новий проект бюджету передбачає збільшення передбачуваного доходу від сплати судового збору до 956 829,5 тис.грн., але гроші від сплати державного мита тепер будуть йти в загальний фонд бюджету, тобто гарантій від недофінансування основних витрат на судочинство в 2015 році у судів не буде.

Можна спрогнозувати, що в разі затвердження запропонованого проекту бюджету, дуже скоро в суди повернуться вже призабуті оголошення про можливість подавати документи лише при одночасній подачі марок, конвертів, папок і паперу, а ймовірність отримання повісток у справі буде дорівнює ймовірності виграшу в лотерею.