Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У Міністерстві юстиції України проведено круглий стіл з метою обговорення положень проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань очищення влади» (№2695). Зміни до закону запропоновані для вдосконалення законодавства України у сфері очищення влади з урахуванням зауважень та пропозицій органів держави, відповідальних за проведення перевірки, та з метою виконання рекомендацій проміжного висновку № 788/2014 Європейської комісії «За демократію через право» (Венеціанської комісії) щодо Закону України «Про очищення влади».
Проектом Закону вноситься низка суттєвих змін до Закону України «Про очищення влади», Кодексу України про адміністративні правопорушення, законів України «Про відновлення довіри до судової влади», «Про запобігання корупції», «Про вибори народних депутатів України», «Про вибори Президента України». Запропоновані зміни стосуються сфери застосування Закону, посад, щодо яких здійснюються заходи з очищення влади, критеріїв очищення влади, механізму проведення перевірок, державного органу, відповідального за їх проведення. Зокрема, проектом Закону пропонується обмежити його застосування до осіб, народжених після 1 січня 1996 року, запроваджується механізм створення та організації роботи незалежного державного органу, відповідального за проведення заходів з очищення влади (люстрації) в Україні, планується збільшення з 1 до 3 років строку діяльності Тимчасової спеціальної комісії з перевірки суддів судів загальної юрисдикції та запровадження нової процедури формування її складу. Проект Закону пропонує зобов’язати Вищу раду юстиції та Вищу кваліфікаційну комісію суддів України надіслати до Тимчасової спеціальної комісії адресовані їм заяви або подання про притягнення до дисциплінарної відповідальності, про звільнення за особливих обставин судді (суддів), перевірка яких віднесена цим Законом до повноважень Комісії, а саме стосовно рішень судів:
«1) спрямованих на перешкоджання реалізації конституційного права громадян України збиратися мирно і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації або на завдання шкоди життю, здоров’ю, майну фізичних осіб у період з 21 листопада 2013 року по 22 лютого 2014 року;
2) про дозвіл на затримання з метою приводу, про застосування запобіжних заходів у вигляді тримання під вартою, а також обвинувальних вироків, рішень про залишення їх без змін щодо осіб, до яких застосовано повну індивідуальну амністію Законом України «Про внесення змін до Закону України "Про застосування амністії в Україні» щодо повної реабілітації політичних в’язнів" від 27 лютого 2014 року № 792-VII;
3) про дозвіл на затримання з метою приводу, про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, про притягнення до адміністративної або кримінальної відповідальності осіб, звільнених від кримінальної або адміністративної відповідальності відповідно до Закону України "Про усунення негативних наслідків та недопущення переслідування та покарання осіб з приводу подій, які мали місце під час проведення мирних зібрань" від 29 січня 2014 року № 737-VII, Закону України «Про недопущення переслідування та покарання осіб з приводу подій, які мали місце під час проведення мирних зібрань, та визнання такими, що втратили чинність, деяких законів України» від 21 лютого 2014 року № 743-VII;
4) у справах, пов'язаних з проведенням виборів до Верховної Ради України VII скликання, скасуванням їх результатів або позбавленням статусу народного депутата України особи, яка була обрана народним депутатом України до Верховної Ради України VII скликання;
5) про надання дозволу на проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій стосовно осіб, які були учасниками масових акцій протесту в період з 21 листопада 2013 року до 21 лютого 2014 року, у зв'язку з їх участю у таких акціях».
Як відзначила під час обговорення аналітик, менеджер фундації «Відкритий діалог» Агнешка Пясецька, детальної регламентації у проекті закону потребує процедура добору кандидатів на посаду керівника незалежного органу держави з питань очищення влади, а також проведення люстраційної перевірки суддівського корпусу.
Зауваження до нового способу формування складу Тимчасової спеціальної комісії з перевірки суддів судів загальної юрисдикції висловив член Комісії Петро Варишко. Відповідно до Закону України «Про відновлення довіри до судової влади в Україні» склад Комісії формують Пленум Верховного суду України, Верховна Рада України та Урядовий уповноважений з антикорупційної політики. Нині члени Комісії працюють на громадських засадах. Згідно із законопроектом передбачається, що новий склад ТСК працюватиме на постійній основі, а його формуватиме Кабінет Міністрів України за поданням Міністерства юстиції України та Верховна Рада України зі складу представників громадськості, які є громадянами України та мають вищу юридичну освіту.
Водночас, на думку члена ТСК, адвоката Петра Варишка, до складу ТСК за квотою Верховної Ради України слід було б призначати не просто громадських діячів, а суддів у відставці. Він також наполягає на необхідності передбачити процедуру правонаступництва між нинішнім і наступним складом Комісії. «Йдеться про те, щоб передбачити в перехідних положеннях до Закону, що члени Комісії, які були обрані, зберігатимуть повноважність до набуття чинності новим Законом», – уточнив Петро Варишко. У такому випадку, усі матеріали перевірок, розпочатих у ТСК, будуть передані новоствореній Комісії з перевірки суддів.
«Утім наша оцінка змін до закону «Про очищення влади» загалом позитивна», – підсумував Петро Варишко.
Нагадаємо, що 29 травня 2015 року у м. Страсбурзі (Франція) відбудуться експертні консультації стосовно змін до Закону України «Про очищення влади» за участю експертів Венеціанської комісії (Європейська комісія «За демократію через право») та членів української делегації. До складу української делегації увійшли директор департаменту Міністерства юстиції України з питань люстрації Тетяна Козаченко, Голова Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції Єгор Соболєв, секретар Тимчасової спеціальної комісії з перевірки суддів судів загальної юрисдикції Марина Соловйова, член ТСК Петро Варишко та інші уповноважені особи.