Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
На виконання листа Апеляційного суду Київської області від 16 липня 2015 року №01-18/6107 Бориспільським міськрайонним судом проведено аналіз судової практики застосування суддями Бориспільського міськрайонного суду Київської області глав 1-4 розділу ІІІ Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду та вирішення адміністративних справ.
Метою проведення аналізу є висвітлити проблемні питання щодо застосування норм процесуального права, які в продовж 2014 року виникали на стадіях відкриття провадження в адміністративних справах, підготовчого провадження, судового розгляду.
У період 2014 року суддями Бориспільського міськрайонного суду Київської області було розглянуто 635 адміністративних справ з застосуванням норм Кодексу адміністративного судочинства України. Проблемних та спірних питань щодо відкриття провадження в адміністративній справі та під час проведення підготовчого провадження та судового розгляду даної категорії справ в період 2014 року не виникало.
Відповідно до ст.107 КАС України відкриття провадження в адміністративній справі відбувається суддею після отримання позовної заяви та з’ясування, чи:
- подана позовна заява особою, яка має адміністративну процесуальну дієздатність;
- має представник належні повноваження (якщо позовну заяву подано представником);
- відповідає позовна заява вимогам, встановленим статтею 106 цього Кодексу;
- належить позовну заяву розглядати в порядку адміністративного судочинства;
- подано адміністративний позов у строк, установлений законом (якщо подано заяву про поновлення цього строку, то чи є підстави для її задоволення);
- немає інших підстав для повернення позовної заяви, залишення її без розгляду або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.
Суддя відкриває провадження в адміністративній справі на підставі позовної заяви, якщо відсутні підстави для повернення позовної заяви, залишення її без розгляду чи відмови у відкритті провадження у справі.
Питання про відкриття провадження в адміністративній справі суддя вирішує протягом трьох днів з дня надходження позовної заяви до адміністративного суду або закінчення строку, встановленого для усунення недоліків позовної заяви, у разі залишення позовної заяви без руху та не пізніш наступного дня з дня отримання судом у порядку, передбаченому частиною третьою цієї статті, інформації про місце проживання (перебування) фізичної особи.
Про залишення позовної заяви без розгляду, відкриття провадження у справі чи відмову у відкритті провадження у справі суддя постановляє ухвалу.
Після відкриття провадження в адміністративній справі суддею проводиться підготовче провадження.
Попереднє судове засідання – це один з елементів підготовчого провадження в адміністративній справі.
Метою підготовчого провадження є вжиття заходів для всебічного та об’єктивного розгляду і вирішення справи в одному судовому засіданні протягом розумного строку (ч. 2 ст. 110 КАС України). З цією метою суд може, зокрема,прийняти рішення про проведення попереднього судового засідання.
Разом з тим, ч.1 ст.111 КАС України визначає мету попереднього судового засідання: з’ясування можливості врегулювання спору до судового розгляду справи або забезпечення всебічного та об’єктивного вирішення справи протягом розумного строку.
Отже, загальною метою попереднього судового засідання, як і усього підготовчого провадження, є всебічний та об‘єктивний розгляд і вирішення справи в одному судовому засідання протягом розумного строку. Спеціальною метою попереднього судового засідання є з’ясування можливості врегулювання спору до судового розгляду справи.
Попереднє судове засідання не є обов‘язковим у жодній справі. Воно призначається за необхідності. Необхідність у проведенні попереднього судового засідання визначається на власний розсуд суддею, який проводить підготовку справу до судового розгляду.
Відповідно до п.4 ч.4 ст.107 КАС України дата, час і місце попереднього судового засідання, якщо суд вважає його проведення необхідним, зазначається в ухвалі про відкриття провадження у справі. Таким чином, питання про призначення попереднього судового засідання вирішує одноособово суддя, який відкриває провадження у справі. Відкриття провадження у справі і призначення попереднього судового засідання вирішується однією ухвалою: спочатку в резолютивній частині зазначається про відкриття провадження, далі – про призначення попереднього судового засідання на певну дату та годину.
Судовий розгляд адміністративної справи відповідно до ст.122 КАС України розглядається і вирішується протягом розумного строку, але не більше місяця з дня відкриття провадження у справі, справи щодо прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби розглядаються та вирішуються протягом розумного строку, але не більше двадцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Відповідно до правових позицій ВС України розумний строк визначається у кожній конкретній справі з урахуванням справедливого і своєчасного її розгляду, складністю справи; поведінкою заявника; процесуальними діями суду, але не більше строку, визначеного законом. При цьому, якщо в одному провадженні об’єднані вимоги, для одних з яких законом установлений строк розгляду в один місяць, а для інших - у два місяці, справа підлягає розгляду і вирішенню в розумний строк, але не більше двох місяців з дня відкриття провадження у справі (п. 36 Постанови Пленуму Верховного Суду України «Про застосування норм цивільного процесуального законодавства при розгляді справ у суді першої інстанції» від 12.06.2009 р. № 2).
Судовий розгляд адміністративної справи здійснюється в судовому засіданні з викликом осіб, які беруть участь у справі, після закінчення підготовчого провадження.
Судове засідання проводиться у спеціально обладнаному приміщенні - залі судових засідань. Окремі процесуальні дії в разі необхідності можуть вчинятися за межами приміщення суду.
Особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі особи, які беруть участь у справі, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
За результатами проведеного аналізу практики застосування зазначених вище норм Кодексу адміністративного судочинства України за період 2014 року слід зробити висновок, що судді Бориспільського міськрайонного суду Київської області правильно застосовують вимоги чинного законодавства, щодо відкриття провадження в адміністративній справі, підготовчого провадження та судового розгляду даних справ. Дотримуються вимог процесуального права та встановлених законодавством строків.
Стосовно пропозицій щодо заходів, які необхідно вжити для формування єдиної судової практики з цієї категорії справ, слід зазначити, що при розгляді справ та ухвалені рішень суддям потрібно постійно вивчати матеріали судової практики Верховного та Вищого Спеціалізованого Суду, практики Європейського суду з прав людини та обговорювати причини скасування судових рішень судами вищої інстанції.