Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Проект Закону України «Про державну службу» № 2490 - оцінка міжнародного експерта
23 квітня 2015 року Верховною Радою України був прийнятий проект Закону України «Про державну службу» № 2490. В рамках проекту Європейського Союз «Підтримка реформ у сфері юстиції в Україні» до аналізу даного Законопроекту було залучено міжнародного експерта – суддю Апеляційного суду Литви Артураса Дрюкаса.
Перед литовським суддею були поставлені наступні запитання:
· Чи порушує даний Законопроект принцип незалежності судової системи України?
· Чи відповідає Законопроект висновкам та рекомендаціям європейських політичних та судових професіональних інституцій в частині регулювання питань державної служби у державних органах?
· Чи є необхідність вилучення зі сфери регулювання Законопроекту питань державної служби у державних органах, які відносяться до органів судової влади?
Міжнародний експерт Дрюкас А. встановив, що даний Законопроект сприяє певною мірою вдосконалює механізми контролю за якістю роботи і відповідальності державних службовців, усуває надмірну централізацію механізму управління державною службою.
Разом з тим, Дрюкасом А. зазначено, що Законопроектом фінансування окладів державних службовців органів судової влади буде визначатися органами виконавчої влади без будь-якої участі з боку представників судової влади.
На основі низки європейських правових документів, а саме Рекомендації № R (2010) 12 Комітету Міністрів ради Європи державам-членам відносно суддів: незалежність, ефективність та обов’язки зі створення єдиного органу судової гілки влади від 17 листопада 2010 р. (п. 33, 35-36); частини І Доповіді про незалежність судової системи Венеційської комісії; Європейської хартії «Про статус суддів» (п. 1, 8); Київської Рекомендації ОБСЄ про незалежність судової системи у країнах Східної Європи, Південного Кавказу та Центральної Азії від 25 червня 2010 р. (п. 6); Висновку №2 (2001) Консультативної ради європейських суддів (КРЄС) для Комітету міністрів Ради Європи про фінансування та управління судами для забезпечення ефективності судових органів та виконання статті 6 Європейської Конвенції про права людини та основоположні свободи від 23 листопада 2011 р. (п.5); Висновку №10 (2007) КРЄС на службі суспільства від 23 листопада 2007 року (п. 37, 38, 74); Висновків першої експертної комісії Міжнародної Асоціації суддів «Переоцінка відносин між судовою владою та іншими гілками влади задля покращення діяльності системи правосуддя» від 18 листопада 1999 р., експертом було встановлена невідповідність Законопроекту вказаним у зазначених документах стандартам незалежності судової влади, оскільки нівелює її роль у прийнятті рішень стосовно фінансування державних службовців органів судової влади.
Крім того, експерт вказує на те, що і в питаннях кадрової політики (державні службовці категорії «А») судова влада повністю залежить від органів виконавчої влади, що вбачається з і ст.14, 15, 16, 17, 67, 68, 69 даного Законопроекту. З приводу цього питання Дрюкас А. звернув увагу на зауваження Венеційської комісії, які наявні у Загальному висновку відносно Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 18 жовтня 2010 р. CDL-AD (2010) 026.
З огляду на вищенаведене експерт Артурас Дрюкас дійшов до наступних висновків:
§ Законопроект порушує принцип незалежності судової гілки влади за умови його підпорядкування в питаннях фінансування та кадрової роботи органу виконавчої влади.
§ Законопроект не відповідає в частині регулювання питань державної служби в органах судової влади, вищенаведеним висновкам та рекомендаціям європейських інституцій.
§ Вилучення питань державної служби в органах судової влади зі сфери регулювання законопроекту є необов’язковим.
§ Необхідність зберегти рівні права, обов’язки та гарантії статусу державних службовців судової влади по відношенню до всіх інших державним службовцям.
§ Сумніви щодо правильності вилучення помічників суддів зі сфери дії закону.