Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
23 вересня 2016 року суддею Мурановою-Лесів І.В. оголошено постанову у справі за позовом Особи 2 до Бориспільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про визнання дій протиправними та зобов'язання здійснити перерахунок пенсії.
Постановою Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 23 вересня 2016 року в задоволенні позову ОСОБА_2 до Бориспільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про визнання дій протиправними та зобов'язання здійснити перерахунок пенсії відмовлено повністю.
Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням, позивач подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції з мотивів неправильного застосування норм матеріального та процесуального права та прийняти нову постанову суду, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що позивач має право на перерахунок пенсії з 01 грудня 2015 року, відповідно до вимог нормативно-правових актів, що були чинними на момент виникнення права на перерахунок пенсії, а відмова відповідача у здійсненні такого перерахунку та виплаті пенсії в підвищеному розмірі не ґрунтується на конституційному принципі верховенства права, вимогах закону, дії його в часі та обставинах справи, а тому є неправомірною.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 1 листопада 2016 року апеляційну скаргу ОСОБА_2 – задоволено частково. Постанову Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 23 вересня 2016 року скасувано та прийнято нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_2 - задоволено частково.
Визнано протиправними дії Бориспільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області щодо відмови в перерахунку пенсії ОСОБА_2, відповідно до ст.37-1 Закону України «Про державну службу».
Зобов'язано Бориспільське об'єднане управління Пенсійного фонду України Київської області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_2 відповідно до ст.37-1 Закону України «Про державну службу» №3723-XII від 16 грудня 1993 року, в розмірі 90% від заробітку згідно довідки Управління соціального захисту населення Бориспільської міської ради №6-4691 від 13 липня 2016 року, починаючи з 18 січня 2016 року.
Позовні вимоги за період з 01 грудня 2015 року по 17 січня 2016 року залишено без розгляду. В задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
При цьому суд виходив з того, що з матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_2 перебуває на обліку в Бориспільському об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України Київської області та отримує пенсію за віком, як посадова особа в органах місцевого самоврядування, в розмірі 90% від заробітку, згідно протоколу №3470 від 10 вересня 2010 року.
Відповідно до довідки про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, а також державним службовцям, які на момент перерахунку пенсії працюють на інших посадах, ніж ті, з яких їм призначено (перераховано) пенсію від 30 травня 2016 року №6-3673, виданої Управлінням соціального захисту населення Бориспільської міської ради, ОСОБА_2 справді працювала в Управлінні соціального захисту населення Бориспільської міської ради, заробітна плата за посадою начальника управління, з якої призначено пенсію, для її перерахунку з 01 грудня 2015 року становить 7739,33 грн.: посадовий оклад - 1825,00 грн., надбавка за ранг (8 ранг) - 100,00 грн., надбавка за вислугу років (40%) - 770,00 грн., надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи (50%) - 1347,50 грн., премія (198%) - 3613,50 грн., премія (1/12 від середнього розміру цієї премії) - 83,33 грн. На всі виплати, уключені в довідку, нараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а з 01 січня 2011 року - єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
30 травня 2016 року позивач звернулась до Бориспільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області із заявою щодо здійснення їй перерахунку пенсії згідно ст.37-1 Закону України «Про державну службу» у зв'язку з підвищенням посадових окладів державним службовцям та працівникам місцевого самоврядування з 01 грудня 2015 року.
Листом від 01 червня 2016 року №5474/03 відповідачем повідомлено ОСОБА_2, що з 01 червня 2015 року пенсії в порядку та на умовах, визначених Законом України «Про державну службу» не призначаються, раніше призначені пенсії не перераховуються, а з 01 травня 2016 року набрав чинності Закон України «Про державну службу» №889-VIII від 10 грудня 2015 року, яким не передбачено перерахунку раніше призначених пенсій.
15 липня 2016 року ОСОБА_2 подала до відповідача заяву, в якій просила прийняти уточнену довідку про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, а також державним службовцям, які на момент перерахунку пенсії працюють на інших посадах, ніж ті, з яких їм призначено (перераховано) пенсію, від 13 липня 2016 року №6-4691, виданої Управлінням соціального захисту населення Бориспільської міської ради, згідно якої ОСОБА_2 справді працювала в Управлінні соціального захисту населення Бориспільської міської ради, заробітна плата за посадою начальника управління, з якої призначено пенсію, для її перерахунку з 01 грудня 2015 року становить 11389,33 грн.: посадовий оклад - 1825,00 грн., надбавка за ранг (8 ранг) - 100,00 грн., надбавка за вислугу років (40%) - 770,00 грн., надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи (50%) - 1347,50 грн., премія (198%) - 3613,50 грн., премія (1/12 від середнього розміру цієї премії) - 83,33 грн., інші виплати (винагорода за вислугу років, матеріальна допомога на оздоровлення та для вирішення соціально-побутових питань) - 3650,00 грн. На всі виплати, уключені в довідку, нараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а з 01 січня 2011 року - єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позовних вимог, дійшов висновку, що у відповідача на момент звернення позивача із заявою про перерахунок його пенсії, не було правових підстав для здійснення перерахунку пенсії, оскільки Законом України «Про державну службу» в редакції від 10 грудня 2015 року не передбачено право на перерахунок призначених пенсій державних службовців у зв'язку з підвищенням розміру заробітної плати працюючим державним службовцям.
Колегія суддів не погоджується з наведеними висновками суду першої інстанції з огляду на таке.
Спірні правовідносини, що склались між сторонами врегульовані Конституцією України, Законом України «Про службу в органах місцевого самоврядування», Законом України «Про державну службу», яким визначаються загальні засади діяльності, а також статус державних службовців, які працюють в державних органах та їх апараті.
Згідно ст.21 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» пенсійне забезпечення посадових осіб місцевого самоврядування, які мають стаж служби в органах місцевого самоврядування та/або державної служби не менше 10 років, здійснюється в порядку, визначеному законодавством України про державну службу.
Відповідно до ст.37 Закону України «Про державну службу» (в редакції, що була чинною на час призначення пенсії позивачу) пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 80 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі.
За кожний повний рік роботи понад 10 років на державній службі пенсія збільшується на один відсоток заробітку, але не більше 90 відсотків заробітної плати.
Згідно ст.371 Закону України «Про державну службу» (в редакції, до внесення змін від 28 грудня 2014 року) у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій. Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.
Згідно із ст.371 вказаного Закону України «Про державну службу» (в редакції, що діяла до 01 травня 2016 року) умови та порядок перерахунку призначених пенсій державним службовцям визначаються Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії» від 31 травня 2000 року №865 (в редакції від 25 березня 2014 року) встановлено, що у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень Кабінету Міністрів України заробітна плата для перерахунку пенсії визначалась, виходячи з заробітної плати працюючих державних службовців за тими ж посадами.
Відповідно до п.5 вказаної постанови (у редакції від 25 березня 2014 року) перерахунок пенсій провадився з місяця підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця на підставі поданої заяви та довідок, виданих державними органами за останнім місцем роботи. Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики. У разі ліквідації державного органу довідку видає орган, який є правонаступником, а у разі його відсутності та перейменування (відсутності) посад довідка видається у порядку, встановленому Міністерством соціальної політики за погодженням з Головним управлінням державної служби.
Постановою Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року №1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» до постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2000 року №865 внесено зміни, які застосовуються з 01 грудня 2015, а саме виключено пункт 4, та пункт 5 викладено в новій редакції: «Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики».
Таким чином, постановою «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії» на час звернення позивача до відповідача із заявою про перерахунок пенсії не було визначено порядку перерахунку пенсії державного службовця.
Кабінетом Міністрів України всупереч ст.371 Закону України «Про державну службу» також не визначено порядку перерахунку призначених пенсій державним службовцям.
Згідно ст.22 Конституції України права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Відповідно до правової позиції Європейського суду з прав людини, викладеної у рішенні «Кечко проти України» від 08 листопада 2005 року, якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах доки відповідні положення є чинними.
Частиною 1 ст.58 Конституції України встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
За правовою позицією Європейського Суду з прав людини, викладеною у рішенні по справі «Суханов та Ільченко проти України» (Sukhanov and Ilchenko v. Ukraine) від 26 вересня 2014 року, за певних обставин «законне сподівання» на отримання «активу» також може захищатися статтею 1 Першого протоколу. Так, якщо суть вимоги особи пов'язана з майновим правом, особа, якій воно надане, може вважатися такою, що має «законне сподівання», якщо для такого права у національному законодавстві існує достатнє підґрунтя - наприклад, коли є усталена практика національних Судів, якою підтверджується його існування.
Тобто, бездіяльність держави щодо прийняття нормативного акту, який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах, тримання громадян у невизначеності є невиправданим втручанням у права, передбачені статтею 1 Першого протоколу.
Отже, колегія суддів приходить до висновку, що право позивача на перерахунок пенсії з місяця підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця відповідно до рішень Кабінету Міністрів України є безперечним і забезпечення цього права становить суть взятих на себе державою зобов'язань.
Підпунктом 3 п.1 постанови Кабінету Міністрів України №1013 від 09 грудня 2015 року «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» установлено, що у межах видатків на оплату праці, затверджених у кошторисах органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, прокуратури та інших органів, за рахунок виплат, пов'язаних з індексацією, надбавок, доплат, премій підвищуються на 25 відсотків посадові оклади керівних працівників, спеціалістів і службовців.
Відповідно до довідки про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, а також державним службовцям, які на момент перерахунку пенсії працюють на інших посадах, ніж ті, з яких їм призначено (перераховано) пенсію, від 13 липня 2016 року №6-4691, виданої Управлінням соціального захисту населення Бориспільської міської ради, ОСОБА_2 справді працювала в Управлінні соціального захисту населення Бориспільської міської ради, заробітна плата за посадою начальника управління, з якої призначено пенсію, для її перерахунку з 01 грудня 2015 року становить 11389,33 грн.: посадовий оклад - 1825,00 грн., надбавка за ранг (8 ранг) - 100,00 грн., надбавка за вислугу років (40%) - 770,00 грн., надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи (50%) - 1347,50 грн., премія (198%) - 3613,50 грн., премія (1/12 від середнього розміру цієї премії) - 83,33 грн., інші виплати (винагорода за вислугу років, матеріальна допомога на оздоровлення та для вирішення соціально-побутових питань) - 3650,00 грн. На всі виплати, уключені в довідку, нараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а з 01 січня 2011 року - єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Як зазначив Конституційний Суд України в своєму рішенні від 09 лютого 1999 року №1-рп/99 у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення ч.1 ст.58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів), за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у ч.1 ст.58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Конституційний Суд України неодноразово розглядав проблеми, пов'язані з реалізацією права на соціальний захист та неприпустимість обмеження конституційного права громадян на достатній життєвий рівень і сформулював правову позицію, згідно якої Конституція України та закони України виокремлюють певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них, зокрема, належать громадяни, яким пенсія призначена за спеціальними законами (в тому числі і Законом України «Про державну службу), а тому звуження змісту та обсягу цього права шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів відповідно до ст.22 Конституції України не допускається.
Також у відповідності до ст.ст.22, 64 Конституції України право на пенсійне забезпечення відповідних категорій громадян, встановлене законами України, є таким, що не підлягає звуженню та обмеженню. Враховуючи, що у відповідності до ст.37 Закону України «Про державну службу» (в редакції, що була чинною на час призначення пенсії позивачу) пенсія призначена у розмірі 90% від суми заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, і така відсоткова ставка не може бути зменшеною в результаті здійснення подальших перерахунків.
У зв'язку з цим, колегія суддів приходить до висновку, що позивач має право на перерахунок пенсії в зв'язку з підвищенням розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а відтак дії відповідача щодо відмови у перерахунку позивачу пенсії згідно Закону України «Про державну службу» у зв'язку з підвищенням посадових окладів працюючим державним службовцям, що зазначено в довідці Управління соціального захисту населення Бориспільської міської ради від 13 липня 2016 року №6-4691, є протиправними.
Поряд з наведеним, суд вважає за необхідне зазначити, що ст.99 КАС України передбачено строки звернення до адміністративного суду, зокрема, ч.2 цієї статті визначено, що для звернення до адміністративного суду за захистом своїх прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод та інтересів.
Відповідно до ч.1 ст.100 КАС України адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд на підставі позовної заяви та доданих до неї матеріалів не знайде підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, про що постановляється ухвала.
За таких обставин, з урахуванням положень ст.99 КАС України, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправними дії відповідача щодо відмови в перерахунку пенсії ОСОБА_2 відповідно до ст.37-1 Закону України «Про державну службу» та зобов'язання відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_2 відповідно до ст.37-1 Закону України «Про державну службу» в розмірі 90% від заробітку згідно довідки Управління соціального захисту населення Бориспільської міської ради №6-4691 від 13 липня 2016 року, починаючи з 18 січня 2016 року.
Позовні вимоги за період з 01 грудня 2015 року по 17 січня 2016 року підлягають залишенню без розгляду в силу вимог ст.ст.99, 100 КАС України, враховуючи, що позивач звернулась з позовною заявою до Бориспільського міськрайонного суду Київської області 18 липня 2016 року (згідно реєстраційного штампу Бориспільського міськрайонного суду Київської області), доказів щодо поважності причин пропуску строку звернення до суду, а також неможливості звернення до суду у встановлений законодавством строк суду не надано. Враховуючи, що пенсія є періодичною, щомісячною виплатою, позивач, отримуючи пенсію до дня звернення до суду, була обізнана з її розміром, а також знала про розмір заробітної плати, з якої має проводитися перерахунок, враховуючи, що довідка про заробітну плату Управлінням соціального захисту населення Бориспільської міської ради №6-3673 видана позивачу 30 травня 2016 року, а посадові оклади працюючих державних службовців підвищені згідно постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року №1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів», що була оприлюднена в офіційному засобі масової інформації «Урядовий кур'єр» від 15 грудня 2015 року №234.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, та невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи призвели до неправильного вирішення справи, тому постанова Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 23 вересня 2016 року підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про часткове задоволення позовних вимог.