Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У червні 2016 року особа 2 звернулася до суду з адміністративним позовом до Бориспільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області, в якому просила: визнати протиправною відмову щодо проведення перерахунку пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» у зв'язку з підвищенням заробітної плати за посадою, з якої їй була призначена пенсія; зобов'язати здійснити перерахунок та виплату їй пенсії з 01.12.2015 року в розмірі 83% відповідно до статті 37!Закону України «Про державну службу» у зв'язку з підвищенням заробітної плати за посадою, з якої їй була призначена пенсія, відповідно до довідки Бориспільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області від 07.06.2016 року № 5694/07, включивши в розмір заробітної плати за посадою для перерахунку та виплати пенсії: суму по посадовому окладу - 1723 гривень, надбавки за ранг в розмірі 100 гривень, надбавки за вислугу років в розмірі 364 гривень 60 копійок, надбавки за високі досягнення у праці в розмірі 1093 гривень 80 копійок та премії в розмірі 2000 гривень; зобов'язати виплатити їй різницю між перерахованою та отриманою пенсією, починаючи з моменту призначення пенсії.
Позовні вимоги вмотивовані тим, що вона працювала в УПФУ в м. Борисполі на посаді начальника відділу виконання бюджету, бухгалтерського обліку та використання коштів – головного бухгалтера. Особа 2 звільнена з роботи у зв’язку з виходом на пенсію. УПФУ у м. Борисполі призначило позивачу пенсію в розмірі 83% її заробітної плати. Постановою Кабінету Міністрів України №1013 від 9 грудня 2015 року «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» з 1 грудня 2015 року були підвищені розміри посадових окладів державних службовців. Після цього заробітна плата начальника бюджетно-фінансового сектору – головного бухгалтера Бориспільського об’єднаного УПФУ Київської області стала складатись з посадового окладу в розмірі 1723 гривень, надбавки за ранг в розмірі 100 гривень, надбавки за вислугу років в розмірі 364 гривень 60 копійок, надбавки за високі досягнення у праці в розмірі 1093 гривень 80 копійок та премії в розмірі 2000 гривень. 30 травня 2016 року Особа 2 подала відповідачу заяву про проведення перерахунку пенсії. 6 червня 2016 року Бориспільське об’єднане УПФУ Київської області відмовило позивачу у виконанні цієї дії.
Постановою Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 29 серпня 2016 року у задоволенні адміністративного позову Особи 2 було відмовлено.
Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2016 року, постанову Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 29 серпня 2016 року залишено без змін.
Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями суду Особа 2 звернулася до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 29 серпня 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 27 вересня 2016 року, посилаючись на допущені судами порушень норм матеріального та процесуального права.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 29 листопада 2016 року касаційну скаргу Особи 2 залишено без задоволення, а постанову Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 29.08.2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 27.09.2016 року у справі за позовом Особи 2 до Бориспільського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про визнання протиправною відмови у перерахунку пенсії та зобов'язання вчинити певні дії без змін.
При цьому суд виходив з того, що судами попередніх інстанцій встановлено, що Особа 2 працювала в управлінні Пенсійного фонду України в м. Борисполі на посаді начальника відділу виконання бюджету, бухгалтерського обліку та використання коштів - головного бухгалтера та була звільнена з роботи у зв'язку з виходом на пенсію.
Відповідно до розпорядження управління Пенсійного фонду України Київської області в м. Борисполі від 06.03.2008 року № 125239, позивачці призначено пенсію за віком в розмірі 83% її заробітної плати.
Особа 2 30.05.2016 року звернулася до відповідача із заявою про перерахунок розміру її пенсії, в зв'язку з підвищенням заробітної плати та розміру посадового окладу працюючим державним службовцям.
Листом від 06.06.2016 року № 5658/03 відповідач відмовив Особі 2 у вказаному перерахунку з посиланням на те, що згідно пункту 5 Прикінцевих положень Закону України від 02.03.2015 року № 213-УІП «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення», з 01.06.2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб відповідно до Закону України «Про державну службу».
Відповідно до статті 37і Закону «Про державну службу» (у редакції, яка була чинною станом на час призначення пенсії позивачу липень 2010 року), в разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій.
Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.
Пунктом 4 Постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 року № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії» (у редакції, чинній станом на час призначення пенсії позивачу) було визначено, що в разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень Кабінету Міністрів України (для службовців Національного банку України відповідно до рішень його Правління) після набрання чинності Законом України від 16.01.2003 року «Про внесення змін до Закону України «Про державну службу» заробітна плата для перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності Законом України «Про держави} службу», визначається в такому порядку: 1) пенсіонерам, які на момент перерахунку пенсії продовжують працювати на посаді, з якої призначено пенсію, - на підставі поданої довідки про одержувану заробітну плату на момент перерахунку: 2) іншим пенсіонерам - на підставі документів, поданих на час перерахунку, виходячи із сум заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок. При цьому: посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України і для службовців Національного банку України у розмірах, установлених його Правлінням) на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та рангом на момент призначення (перерахунку) пенсії; надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, за почесне звання "заслужений", за роботу з таємними документами залежно від ступеня таємності інформації, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук враховуються в розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі; премія, крім премій, зазначених у другому реченні цього абзацу, та інші надбавки враховуються в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа вийшла на пенсію, на момент виникнення права на перерахунок. Премія до державних, професійних свят та ювілейних дат, виплачена у місяці підвищення заробітної плати, враховується в розмірі 1/12 середнього розміру цієї премії (премій), визначеного за відповідною посадою (посадами), з якої призначено (перераховано) пенсію.
За бажанням осіб, під час перерахунку пенсій виплати, отримані на час призначення (перерахунку) пенсії (крім посадових окладів, надбавок за ранг, вислугу років), визначаються у порядку, передбаченому абзацами першим і другим пункту 1 та пунктом 2 цієї постанови.
З вищенаведеного вбачається, що законодавством, чинним станом на час призначення пенсії позивачу, було передбачено право особам, які отримують пенсію державного службовця, на перерахунок її розміру у зв'язку з підвищенням заробітної плати за відповідною посадою і було визначено умови та порядок здійснення такого перерахунку.
Законом України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 року, внесено зміни до статті 37і Закону України «Про державну службу» і викладено у такій редакції: «Умови та порядок перерахунку призначених пенсій державним службовцям визначаються Кабінетом Міністрів України».
Отже, на час звернення позивача до відповідача із заявою про перерахунок пенсії внесено зміни, які набрали чинності 01.01.2015 року, в статтю 37і Закону України «Про державну службу», що регулює порядок і умови перерахунку пенсій державних службовців та фактично скасовано норми законодавства, які визначати право особи на перерахунок призначеної пенсії у зв'язку з підвищенням заробітної плати за відповідною посадою та підстави для такого перерахунку.
Крім того постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів», яка діє з 15 грудня 2015 року, було внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 року № 865, а саме, виключено пункт 4, яким було визначено умови перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності Законом України «Про державну службу».
Таким чином, з 15.12.2015 року діючим законодавством України не визначено суб'єктивного права, як і не передбачено підстав, порядку реалізації, обов'язку органів Пенсійного фонду України щодо перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про державну службу».
Як вірно встановлено судами попередніх інстанцій, на час звернення позивача до управління Пенсійного фонду із заявою про перерахунок пенсії.
Кабінетом Міністрів України відповідний нормативно-правовий акт прийнято не було.
Колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про те, що оскільки чинним законодавством України скасовано право на перерахунок призначених пенсій державних службовців у зв'язку з підвищенням окладів з 01.01.2015 року, а Кабінетом Міністрів України не визначено умови та порядок проведення такого перерахунку, відсутні підстави для визнання протиправними дій (бездіяльності) управління Пенсійного фонду та проведення перерахунку призначеної пенсії.
За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те. що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; в них повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки судів щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.