Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
01.12.2016 С.-ко О.І. звернулась до Бориспільського міськрайонного суду Київської області з позовом про визнання дій Бориспільського ОУПФ неправомірними, зобов’язання вчинити певні дії, відповідно до якого просила суд:
- визнати протиправною відмову Бориспільського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області щодо перерахунку позивачу раніше призначеної пенсії;
- зобов’язати Бориспільське об’єднане управління Пенсійного фонду України Київської області здійснити перерахунок та виплату їй пенсії, починаючи з 01.12.2015 року в розмірі 80 відсотків від заробітку, що відповідно до довідки Управління соціального захисту населення Бориспільської міської ради №6-5553 від 17 серпня 2016 року складається з посадового окладу в розмірі 1723 гривні, надбавки за ранг в розмірі 100 гривень, надбавки за вислугу років в розмірі 364 гривень 60 копійок, надбавки за високі досягнення у праці в розмірі 1093 гривня 80 копійок, премії в розмірі 2067 гривень 60 копійок; премії в розмірі 50 гривень та інших виплат в розмірі 3446 гривень;
- зобов’язати відповідача виплатити їй різницю між перерахованою та отриманою пенсією за період часу з 1 грудня 2015 року і до моменту перерахунку пенсії.
Свої позовні вимоги позивач обґрунтувала тим, що вона працювала в Управлінні соціального захисту населення виконавчого комітету Бориспільської міської ради на посаді головного спеціаліста. 04 березня 2013 року була звільнена з цієї посади у зв’язку з виходом на пенсію за віком, і УПФУ в м. Борисполі та Бориспільському районі призначило їй пенсії державного службовця в розмірі 80% від заробітної плати. Постановою Кабінету Міністрів України №1013 від 09.12.2015 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно – правових актів» з 1 грудня 2015 року посадові оклади державних службовців було підвищено на 25 відсотків, після чого заробітна плата головного спеціаліста УСЗН виконавчого комітету Бориспільської міської ради стала складатись: з посадового окладу в розмірі 1723 гривні, надбавки за ранг в розмірі 100 гривень, надбавки за вислугу років в розмірі 364 гривень 60 копійок, надбавки за високі досягнення у праці в розмірі 1093 гривня 80 копійок, премії в розмірі 2067 гривень 60 копійок; премії в розмірі 50 гривень та інших виплат в розмірі 3446 гривень, що підтверджується виданою їй довідкою. Позивач звернулась до відповідача із заявою про проведення перерахунку раніше призначеної пенсії, враховуючи вказану довідку, однак 9 вересня 2016 року відповідач відмовив їй у проведення такого перерахунку. Таку відмову позивач вважає протиправною, такою, що суперечить ст.37-1 Закону України «Про державну службу» (в редакції, чинній на момент призначення їй пенсії), якою було встановлено право на перерахунок пенсії у разі підвищення складових заробітної плати в тому числі посадового окладу, працюючих державних службовців. Позивач звертає увагу, що на момент її звернення до територіального органу Пенсійного фонду України за перерахунком пенсії, питання вищевказаного перерахунку пенсії чинним законодавством не врегульоване, Кабінетом Міністрів України не вжито заходів на реалізацію змін, внесених до статті 37-1 Закону України «Про державну службу», та що відповідно до вимог ст.ст.58,22 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії у часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи, і закріплені Конституцією України права і свободи не є вичерпними, гарантуються і не можуть бути скасовані, та вважає, що має право на перерахунок раніше призначеної пенсії у зв’язку із прийняттям вищевказаної постанови Кабінету Міністрів України №1013 від 09 грудня 2015 року.
Позивач також звертає увагу, згідно зі ст.1 Протоколу до Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, кожній фізичній або юридичній особі забезпечується право мирно володіти своїм майном, а тому, вважає, що вона мала обґрунтовані та розміні сподівання на перерахунок раніше призначеної пенсії, а, відмовивши у такому перерахунку Бориспільське об’єднане УПФУ Київської області невиправдано втручається у право на мирне володіння її коштами, і такі дії свідчать про порушення ст.1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод.
В судовому засіданні представник позивача повністю підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити, додатково пояснив, що усі зазначені в позовній заяві складові заробітної плати були включені при визначенні розміру пенсії позивачу, що підтверджується рішенням Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 26 серпня 2015 року, яке набрало законної сили на підставі ухвали Київського апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2015 року .
Представник відповідача Бориспільського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області в судове засідання не з’явився, направив клопотання про відкладення судового розгляду, в зв’язку з необхідністю відвідання іншого судового засідання та значним завантаженням, яке не було задоволено судом.
За змістом поданих до суду письмових заперечень на адміністративний позов Бориспільське об’єднане управління Пенсійного фонду України Київської області вважає позов необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
З 01.01.2015 року, набула чинності нова редакція ст. 37-1 ЗУ «Про державну службу», що умови та порядок перерахунку призначених пенсій державним службовцям визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідач також зазначає, що відповідно до п. 5 Прикінцевих положень ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 № 213 у разі неприйняття до 01 червня 2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 01 червня 2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії довічне грошове утримання призначаються відповідно до законів України «Про державну службу», «Про прокуратуру», «Про судоустрій і статус суддів», «Про статус народного депутата України», «Про Кабінет Міністрів України», «Про судову експертизу», «Про Національний банк України», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про дипломатичну службу, Податкового та Митного кодексів України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України». Оскільки до 01.06.2015 року відповідний закон прийнятий не був, з 01 червня 2015 року пенсії по Закону України «Про державну службу» не призначаються та раніше призначені пенсії не перераховуються.
Крім того відповідач зазначає, що постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 року № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно – правових актів», не передбачено проведення перерахунку пенсій призначених, зокрема відповідно до Закону «Про державну службу». Дана постанова набрала законної сили з дня опублікування та застосовується з 01.12.2015. Цією постановою виключено пункту 4 та внесено зміни у пункти 5 та 6 постанови Кабінетів Міністрів України від 31.05.2000 року № 865 Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії», у частині, що стосувалась проведення перерахунку пенсій державним службовцям. Вважають, що управління на момент звернення позивача із заявою про перерахунок пенсії не було правових підстав для здійснення перерахунку пенсії позивача, а також зауважують, що відмова управління у перерахунку позивачу не призвела до зменшення розміру державного службовця, яку він отримував до цього і не є звуженням обсягу вже набутих ним прав, або позбавленням права на соціальний захист.
Також зазначено, що з 01.05.2016 року набрав чинності ЗУ «Про державну службу» № 889-VІІ від 10.12.2015 року, яким не передбачено перерахунок раніше призначеної пенсії.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши письмові заперечення відповідача, дослідивши письмові матеріали адміністративної справи, суд прийшов до висновку, що заявлені позовні вимоги задоволенню не підлягають з наступних підстав.
Згідно з вимогами ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Судом встановлено, що С.-ко О. І., 20 червня 1956 року народження, є пенсіонером, перебуває на обліку в Бориспільському об’єднаному управлінні пенсійного фонду України Київської області та отримує пенсію за віком, призначену відповідно до Закону України «Про державну службу» в розмірі 80% від заробітку, що підтверджується протоколом №153 від 22.06.2001, розпорядженнями №135764 від 05.03.2013 та №135764 від 23.11.2015 року.
Відповідно до довідки про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим державним службовцям, а також державним службовцям, які на момент перерахунку пенсії працюють на інших посадах, ніж ті, з яких їм призначено (перераховано) пенсію, №6-5553 від 17.08.2016, виданої Управлінням соціального захисту населення Бориспільської міської ради, С.-ко О. І. працювала в Управління соціального захисту населення Бориспільської міської ради та заробітна плата за посадою головного спеціаліста, з якої призначено пенсію, для її перерахунку з 01 грудня 2015 року складається з: посадового окладу в розмірі 1723 гривні, надбавки за ранг в розмірі 100 гривень, надбавки за вислугу років в розмірі 364 гривень 60 копійок, надбавки за високі досягнення у праці в розмірі 1093 гривня 80 копійок, премії в розмірі 2067 гривень 60 копійок; премії в розмірі 50 гривень та інших виплат в розмірі 3446 гривень.
Згідно з довідкою про заробітну плату, що подається для перерахунку пенсії непрацюючим
В зв’язку з підвищенням заробітної плати за посадою, з якої була призначена позивачу пенсія з 01 грудня 2015 року, вона у вересні 2016 року звернулась до відповідача з заявою про перерахунок її пенсії, що відповідачем не заперечується та підтверджується листом від 09.09.2016 №8980/03, яким відповідач відмовив в перерахунку, мотивуючи це тим, що згідно п. 5 Прикінцевих положень ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 року № 213 у разі неприйняття з 1 червня 2015 року скасовано норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії/щомісячне довічне грошове утримання призначаються відповідно до законів України «Про державну службу», «Про прокуратуру», «Про судоустрій і статус суддів», «Про статус народного депутата України», «Про Кабінет Міністрів України», «Про судову експертизу», «Про національний банк України», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про дипломатичну службу» Податкового та Митного кодексів України, положення про помічника-консультанта народного депутата України. З 01.05.2016 року набрав чинності ЗУ «Про державну службу» № 889-VІІ від 10.12.2015 року, яким не передбачено перерахунок раніше призначеної пенсії, а також зазначено, що при проведенні зустрічної перевірки в управлінні соціального захисту населення Бориспільської міської ради (акт 225 від 02.09.2016) виявлено, що до розрахунку включено суми інших виплат – 3446,00грн. матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, які не були фактично встановлені та виплачені працюючим державним службовцям за відповідною посадою у грудні 2015 року.
Статтею 37-1 Закону України «Про Державну службу» , у редакції, яка була чинною станом на час призначення пенсії позивачу, передбачалось, що в разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв'язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій.
Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.
В подальшому законодавство, яке регулює спірні правовідносини зазнало суттєвих змін.
Так, відповідно до змін, внесених Законом України N 76-VIII ( 76-19 ) від 28.12.2014, з 01.01.2015 року набула чинності нова редакція ст.37-1 Закону України «Про державну службу», відповідно до якої умови та порядок перерахунку призначених пенсій державним службовцям визначаються Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії» від 31 травня 2000 року №865 (в редакції від 25 березня 2014 року) було встановлено, що у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень Кабінету Міністрів України заробітна плата для перерахунку пенсії визначалась виходячи з заробітної плати працюючих державних службовців за тими ж посадами.
Відповідно до п.5 вказаної постанови (у редакції від 25 березня 2014 року) перерахунок пенсій провадився з місяця підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця на підставі поданої заяви та довідок, виданих державними органами за останнім місцем роботи. Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики. У разі ліквідації державного органу довідку видає орган, який є правонаступником, а у разі його відсутності та перейменування (відсутності) посад довідка видається у порядку, встановленому Міністерством соціальної політики за погодженням з Головним управлінням державної служби.
Постановою КМ України від 09 грудня 2015 року №1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» до постанови КМ України від 31 травня 2000 року №865 внесено зміни, які застосовуються з 01 грудня 2015, а саме виключено пункт 4, та пункт 5 викладено в новій редакції: «Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики».
Крім того, п. 5 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 року, який набув чинності з 1 квітня 2015 року, передбачено, що у разі неприйняття до 01 червня 2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 01 червня 2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії довічне грошове утримання призначаються відповідно до Законів України «Про державну службу», «Про прокуратуру», «Про судоустрій і статус суддів», «Про статус народного депутата України», «Про Кабінет Міністрів України», «Про судову експертизу», «Про Національний банк України», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про дипломатичну службу, Податкового та Митного кодексів України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України».
Одночасно вказаним Законом було внесено зміни до ст.37 Закону України «Про державну службу», в тому числі доповнено частиною шостою наступного змісту: з 1 січня 2016 року пенсія, призначена відповідно до цієї статті, у період роботи на посадах, які дають право на призначення пенсії в порядку і на умовах, передбачених цим Законом, законами України "Про статус народного депутата України", "Про прокуратуру", "Про наукову і науково-технічну діяльність", виплачується у розмірі, обчисленому відповідно до Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування".
Крім того, з 1 травня 2016 року Закон України «Про державну службу», який містив вищенаведені положення щодо порядку призначення та перерахунку пенсій державним службовцям втратив чинність, та набрав чинності Закон України «Про державну службу» в редакції закону від 10 грудня 2015 року, за змістом ст.90 якого пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».
Проте Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» не передбачено право на перерахунок призначених пенсій державних службовців у зв’язку з підвищенням розміру заробітної плати працюючим державним службовцям.
Отже, у відповідача на момент звернення позивача із заявою про перерахунок її пенсії, не було правових підстав для здійснення перерахунку пенсії
Постановою Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 19 січня 2017 року в задоволенні позову С.-ко О. І. до Бориспільського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про визнання рішення протиправним та зобов’язання вчинити дії відмовлено повністю..
Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивачем було оскаржено його в апеляційному порядку. В апеляційній скарзі позивач просила, скасувати постанову Бориспільського міськрайонного суд Київської області від 19 січня 2017 року, ухвалити у справі нове рішення про задоволення позовних вимог. Зазначила, що постанова Бориспільського міськрайонного суд Київської області 19 січня 2017 року ухвалена з невірно застосованими нормами матеріального права.
Ухвалою Апеляційного суду Київської області від 23 лютого 2017 року Апеляційну скаргу С.-ко О. І. залишено без задоволення, постанову Бориспільського міськрайонного суд Київської області 19 січня 2017 року без змін, колегія суддів дійшла висновку що судом першої інстанції правильно встановлено обставини у справі, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.