flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

РІШЕННЯ ЄСПЛ ЩОДО ВИЛУЧЕННЯ ЗАЯВИ З РЕЄСТРУ СПРАВ НЕ Є ПІДСТАВОЮ ДЛЯ ПЕРЕГЛЯДУ СУДОВОГО РІШЕННЯ ВЕРХОВНИМ СУДОМ УКРАЇНИ

01 червня 2017, 17:20

Відповідно до статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України встановлення міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, порушення Україною міжнародних зобов’язань при вирішенні даної справи судом є підставою для подання заяви про перегляд судових рішень.

До ВСУ звернулась особа з заявою про перегляд рішень судів у справі за його позовом до Головного управління Міністерства внутрішніх справ України, Головного управління Пенсійного фонду України про визнання дій неправомірними та зобов’язання до вчинення дій, відшкодування моральної шкоди.

Позивач з 2006 року судився з приводу відмови у призначенні йому пенсії за вислугу років та, крім того, просив відшкодувати йому моральну шкоду.

Апеляційний суд у 2014 році частково задовольнив позов. ВАСУ у 2014 році залишив постанову апеляції без змін.

Заявник просив ВСУ скасувати постановлені судові рішення та задовольнити позов.

Позивач вказував, що ЄСПЛ встановлено порушення Україною міжнародних зобов’язань при вирішенні справи судом, - статей 6 і 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року. Заявник посилався на рішення ЄСПЛ від 29 вересня 2016 року у справі «Любомир Костянтинович Буняк проти України та 3 інші заяви», в якому Суд взяв до уваги умови декларацій Уряду держави-відповідача та засоби забезпечення дотримання зазначених у них зобов’язань та вирішив вилучити заяви (зокрема, заяву позивача) з реєстру справ відповідно до підпункту «с» пункту 1 статті 37 Конвенції. За цим рішенням Суду «Уряд визнав надмірну тривалість цивільних проваджень і відсутність у національному законодавстві ефективних засобів юридичного захисту. Уряд запропонував виплатити заявникам суми, наведені в таблиці у додатку (заявник – 1 620 євро), та закликав Суд вилучити заяви з реєстру справ відповідно до підпункту «с» пункту 1 статті 37 Конвенції».

ВСУ вирішив закрити провадження про перегляд Верховним Судом України судових рішень за заявою особи. Суд зазначив, що відповідно до статті 1 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» виконання рішення Суду включає в себе: а) виплату стягувачеві відшкодування та вжиття додаткових заходів індивідуального характеру; б) вжиття заходів загального характеру.

Згідно зі статтею 10 Закону з метою забезпечення відновлення порушених прав стягувача, крім виплати відшкодування, вживаються додаткові заходи індивідуального характеру: а) відновлення настільки, наскільки це можливо, попереднього юридичного стану, який стягувач мав до порушення Конвенції і протоколів до неї (restitutio in integrum); б) інші заходи, передбачені у рішенні Суду. Відновлення попереднього юридичного стану стягувача здійснюється, зокрема, шляхом: а) повторного розгляду справи судом, включаючи відновлення провадження у справі; б) повторного розгляду справи адміністративним органом.

Відповідно до обставин справи ЄСПЛ вирішив, що подальший розгляд заяв є невиправданим з огляду на характер визнань, які містяться в деклараціях Уряду, а також запропоновану суму відшкодування, яка є співмірною із сумами, що присуджуються у подібних справах.

ВСУ дійшов висновку, що заявлені особою порушення конвенційних положень, їх зміст, обсяг та межі, обраний ЄСПЛ вид завершення розгляду заяви – рішення про вилучення заяви із реєстру справ, в якому немає суджень та/чи висновків про існування порушень конвенційних прав заявника під час розгляду справи судом за його позовом, усунення (відновлення) яких потребує втручання в рішення, постановлені національними судами, не є тими передумовами, що у своїй єдності уможливлюють відкриття процедури перегляду оспорених рішень Верховним Судом України з підстави, передбаченої пунктом 3 частини першої статті 237 КАС.

Суд вказав, що у розумінні цієї норми підставами перегляду має бути встановлення міжнародною судовою установою, юрисдикція якої визнана Україною, у формі рішення по суті порушення Україною міжнародних зобов’язань при вирішенні справи судом (ухвала від 24.04.2017 у справі № 21-446а17).