flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Судова практика розгляду судом справ зі спорів щодо статусу біженця та особи, яка потребує додаткового захисту, добровільного повернення, примусового повернення, примусового видворення іноземця чи особи без громадянства

15 листопада 2013, 16:26

У З А Г А Л Ь Н Е Н Н Я

 судової практики розгляду Бориспільським міськрайонним судом Київської області справ зі спорів щодо статусу біженця та особи, яка потребує додаткового захисту, добровільного повернення, примусового повернення, примусового видворення іноземця чи особи без громадянства за період  2012 - 2013 років.

 

Протягом 2012-2013 років до Бориспільського міськрайонного суду Київської області, як місцевому адміністративному суду, надійшли три адміністративні позови про оскарження іноземцями та особами без громадянства рішень щодо відмови у перетині кордону України іноземцю або особі без громадянства, з них 2 - повернуто позивачам (встановлено, що відповідач є підрозділ органу державної влади та на підставі ч.2 ст.18 КАС України підлягає розгляду в Київському окружному адміністративному суді); 1- залишена без розгляду (заява подана представником , який не має повноважень на ведення справи від імені позивача).

Статтею 18 КАС України визначені правила предметної підсудності адміністративних справ.

Відповідно до ч.1 ст. 107 КАС України суддя після одержання позовної заяви з'ясовує, чи має представник належні повноваження (якщо позовну заяву подано представником); відповідає позовна заява вимогам, встановленим статтею 106 цього Кодексу;подано адміністративний позов у строк, установлений законом (якщо адміністративний позов подано з пропущенням встановленого законом строку звернення до суду, то чи достатньо підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними); немає інших підстав для повернення позовної заяви, залишення її без розгляду або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.

На даний час існує проблема своєчасного повідомлення сторін про розгляд позовної заяви, оскільки повістка про виклик до суду повинна бути вручена не пізніше ніж за три дні до судового засідання, крім випадку, коли повістка вручається безпосередньо в суді. Повістка у справах, для яких встановлено скорочені строки розгляду, має бути вручена у строк, достатній для прибуття до суду. Особам, які проживають за межами України, повістки вручаються в порядку, встановленому міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, у разі відсутності таких - у порядку, встановленому статтею 115-5 цього Кодексу.

Слід звернути увагу, що суд за адміністративним позовом суб’єкта владних повноважень може прийняти іншу постанову у випадках, установлених законом. Але законодавством не передбачено право суб’єктів владних повноважень на звернення до адміністративного суду з позовом про затримання іноземця чи особи без громадянства, тому й адміністративний суд позбавлений компетенції розгляду такого позову. У зв’язку з чим адміністративний суд повинен відповідно до п.1 ч.1 ст.109 КАС відмовити у відкритті провадження в адміністративній справі або згідно з п.1 ч.1 ст.157 КАС закрити провадження у справі.

15.11.2012 року до частини 1 статті 18 КАС України були внесені зміни та доповнено пунктом 6, відповідно до якого адміністративні справи щодо примусового повернення в країну походження або третю країну та примусового видворення іноземців та осіб без громадянства за межі території України підсудні місцевим загальним судам як адміністративним судам.

Таким чином, з моменту набрання чинності Законом України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" від 16.10.2012 року № 5453-VІ місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні справи щодо оскарження рішень про примусове повернення в країну походження або третю країну іноземців та осіб без громадянства. Суттєво скорочено строк розгляду адміністративних справ (з 1 місяця до 5 днів з дня надходження позову) за позовними заявами іноземців та осіб без громадянства щодо оскарження рішень про їх примусове повернення в країну походження або третю країну; Державної міграційної служби України або СБУ про примусове видворення іноземців та осіб без громадянства за межі території України.

Раніше негайному виконанню підлягали постанови суду про примусове видворення іноземця чи особи без громадянства в частині затримання. На даний законодавством передбачено що суд за заявою осіб, які беруть участь у справі, або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження, або зазначивши про це в постанові, звернути до негайного виконання постанову про примусове видворення іноземця чи особи без громадянства.

Перебування іноземців або осіб без громадянства в Україні на законних підставах передбачає в установленому законодавством чи міжнародними договорами України порядку в’їзд їх в Україну або постійне чи тимчасове проживання на її території, або тимчасове перебування в Україні. У разі якщо іноземець або особа без громадянства перебуває в Україні не на законних підставах або порушує чинні нормативно-правові акти, до них можуть бути застосовані примусові заходи, встановлені чинним законодавством України.

Адміністративний позов територіальних органів, територіальних підрозділів ДМС, органів охорони державного кордону, органів СБУ про примусове видворення іноземців подаються до адміністративного суду за місцезнаходженням відповідного органу або підрозділу за наявності однієї з таких підстав: якщо вони не виконали в установлений строк без поважних причин рішення про примусове повернення; якщо є обґрунтовані підстави вважати, що вони будуть ухилятися від виконання такого рішення.

Відповідно до статті 23 КАС справи цієї категорії розглядаються та вирішуються суддею одноособово. Відповідно до статті 15 КАС адміністративне судочинство здійснюється державною мовою. Особи, які беруть участь у справі та не володіють або недостатньо володіють державною мовою, мають право користуватися рідною мовою або мовою, якою вони володіють, а також послугами перекладача в порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно ч.2 статті 68 КАС перекладач допускається до участі у справі ухвалою суду за клопотанням особи, яка бере участь у справі, або призначається з ініціативи суду.

Вирішуючи питання щодо звернення постанови про примусове видворення іноземця чи особи без громадянства з України, судам, крім приписів статті 256 КАС, потрібно враховувати норми Закону України “Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства”, згідно з якими необхідність негайного видворення може бути зумовлена інтересами забезпечення безпеки України чи охорони громадського порядку.

Відповідно до п. 9 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 25.06.2009 року № 1 «Про судову практику розгляду спорів щодо статусу біженця та особи, яка потребує додаткового або тимчасового захисту, примусового повернення і примусового видворення іноземця чи особи без громадянства з України та спорів, пов'язаних із перебуванням іноземця та особи без громадянства в Україні» із змінами та доповненнями, обов’язок доказування в адміністративному судочинстві визначений статтею 71 КАС України і розподіляється таким чином: позивач повинен довести обставини, якими він обґрунтовує позовні вимоги, тобто підставу позову; відповідач повинен довести обставини, якими він обґрунтовує заперечення проти позову.

Виходячи з положень частини другої зазначеної статті, суди під час розгляду справ повинні враховувати, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на суб’єкта владних повноважень, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

У звязку з чим відмова в задоволенні позову в такій категорії справ за недоведеністю іноземцем чи особою без громадянства неправомірності рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень  .

Крім того, у зв’язку з тим, що більшість доказів, як правило, знаходиться у суб’єкта владних повноважень, частина четверта статті 71 КАС України зобов’язує його подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Слід звернути увавгу, що на території Бориспільського району, в межах юрисдикції Бориспільського міськрайонного суду Київської області, знаходиться окремий контрольно-пропускний пункт «Київ» Державної прикордонної служби України, лінійний відділ в аеропорту «Бориспіль» при ГУ МВС України в Київській області, Бориспільський МВ ГУ МВС України в Київській області, в компетенції яких порушення питання про видворення іноземців чи осіб без громадянства. 

З цього приводу прошу врахувати необюхідність залучення суддів Бориспільського міськрайонного суду Київської області при проведенні заходів, спрямованих на підвищення кваліфікації при рознгляді справ указаної категорії в порядку, визначеному КАС України.

 

 

Голова Бориспільського міськрайонного суду

Київської області                                                                                         С.М.Вознюк

 

 

 

 

 

 

 

 

У З А Г А Л Ь Н Е Н Н Я

 судової практики розгляду Бориспільським міськрайонним судом Київської області справ зі спорів щодо статусу біженця та особи, яка потребує додаткового захисту, добровільного повернення, примусового повернення, примусового видворення іноземця чи особи без громадянства за період  2012 - 2013 років.

 

Протягом 2012-2013 років до Бориспільського міськрайонного суду Київської області, як місцевому адміністративному суду, надійшли три адміністративні позови про оскарження іноземцями та особами без громадянства рішень щодо відмови у перетині кордону України іноземцю або особі без громадянства, з них 2 - повернуто позивачам (встановлено, що відповідач є підрозділ органу державної влади та на підставі ч.2 ст.18 КАС України підлягає розгляду в Київському окружному адміністративному суді); 1- залишена без розгляду (заява подана представником , який не має повноважень на ведення справи від імені позивача).

Статтею 18 КАС України визначені правила предметної підсудності адміністративних справ.

Відповідно до ч.1 ст. 107 КАС України суддя після одержання позовної заяви з'ясовує, чи має представник належні повноваження (якщо позовну заяву подано представником); відповідає позовна заява вимогам, встановленим статтею 106 цього Кодексу;подано адміністративний позов у строк, установлений законом (якщо адміністративний позов подано з пропущенням встановленого законом строку звернення до суду, то чи достатньо підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними); немає інших підстав для повернення позовної заяви, залишення її без розгляду або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.

На даний час існує проблема своєчасного повідомлення сторін про розгляд позовної заяви, оскільки повістка про виклик до суду повинна бути вручена не пізніше ніж за три дні до судового засідання, крім випадку, коли повістка вручається безпосередньо в суді. Повістка у справах, для яких встановлено скорочені строки розгляду, має бути вручена у строк, достатній для прибуття до суду. Особам, які проживають за межами України, повістки вручаються в порядку, встановленому міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, у разі відсутності таких - у порядку, встановленому статтею 115-5 цього Кодексу.

Слід звернути увагу, що суд за адміністративним позовом суб’єкта владних повноважень може прийняти іншу постанову у випадках, установлених законом. Але законодавством не передбачено право суб’єктів владних повноважень на звернення до адміністративного суду з позовом про затримання іноземця чи особи без громадянства, тому й адміністративний суд позбавлений компетенції розгляду такого позову. У зв’язку з чим адміністративний суд повинен відповідно до п.1 ч.1 ст.109 КАС відмовити у відкритті провадження в адміністративній справі або згідно з п.1 ч.1 ст.157 КАС закрити провадження у справі.

15.11.2012 року до частини 1 статті 18 КАС України були внесені зміни та доповнено пунктом 6, відповідно до якого адміністративні справи щодо примусового повернення в країну походження або третю країну та примусового видворення іноземців та осіб без громадянства за межі території України підсудні місцевим загальним судам як адміністративним судам.

Таким чином, з моменту набрання чинності Законом України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" від 16.10.2012 року № 5453-VІ місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні справи щодо оскарження рішень про примусове повернення в країну походження або третю країну іноземців та осіб без громадянства. Суттєво скорочено строк розгляду адміністративних справ (з 1 місяця до 5 днів з дня надходження позову) за позовними заявами іноземців та осіб без громадянства щодо оскарження рішень про їх примусове повернення в країну походження або третю країну; Державної міграційної служби України або СБУ про примусове видворення іноземців та осіб без громадянства за межі території України.

Раніше негайному виконанню підлягали постанови суду про примусове видворення іноземця чи особи без громадянства в частині затримання. На даний законодавством передбачено що суд за заявою осіб, які беруть участь у справі, або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження, або зазначивши про це в постанові, звернути до негайного виконання постанову про примусове видворення іноземця чи особи без громадянства.

Перебування іноземців або осіб без громадянства в Україні на законних підставах передбачає в установленому законодавством чи міжнародними договорами України порядку в’їзд їх в Україну або постійне чи тимчасове проживання на її території, або тимчасове перебування в Україні. У разі якщо іноземець або особа без громадянства перебуває в Україні не на законних підставах або порушує чинні нормативно-правові акти, до них можуть бути застосовані примусові заходи, встановлені чинним законодавством України.

Адміністративний позов територіальних органів, територіальних підрозділів ДМС, органів охорони державного кордону, органів СБУ про примусове видворення іноземців подаються до адміністративного суду за місцезнаходженням відповідного органу або підрозділу за наявності однієї з таких підстав: якщо вони не виконали в установлений строк без поважних причин рішення про примусове повернення; якщо є обґрунтовані підстави вважати, що вони будуть ухилятися від виконання такого рішення.

Відповідно до статті 23 КАС справи цієї категорії розглядаються та вирішуються суддею одноособово. Відповідно до статті 15 КАС адміністративне судочинство здійснюється державною мовою. Особи, які беруть участь у справі та не володіють або недостатньо володіють державною мовою, мають право користуватися рідною мовою або мовою, якою вони володіють, а також послугами перекладача в порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно ч.2 статті 68 КАС перекладач допускається до участі у справі ухвалою суду за клопотанням особи, яка бере участь у справі, або призначається з ініціативи суду.

Вирішуючи питання щодо звернення постанови про примусове видворення іноземця чи особи без громадянства з України, судам, крім приписів статті 256 КАС, потрібно враховувати норми Закону України “Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства”, згідно з якими необхідність негайного видворення може бути зумовлена інтересами забезпечення безпеки України чи охорони громадського порядку.

Відповідно до п. 9 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 25.06.2009 року № 1 «Про судову практику розгляду спорів щодо статусу біженця та особи, яка потребує додаткового або тимчасового захисту, примусового повернення і примусового видворення іноземця чи особи без громадянства з України та спорів, пов'язаних із перебуванням іноземця та особи без громадянства в Україні» із змінами та доповненнями, обов’язок доказування в адміністративному судочинстві визначений статтею 71 КАС України і розподіляється таким чином: позивач повинен довести обставини, якими він обґрунтовує позовні вимоги, тобто підставу позову; відповідач повинен довести обставини, якими він обґрунтовує заперечення проти позову.

Виходячи з положень частини другої зазначеної статті, суди під час розгляду справ повинні враховувати, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на суб’єкта владних повноважень, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

У звязку з чим відмова в задоволенні позову в такій категорії справ за недоведеністю іноземцем чи особою без громадянства неправомірності рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень  .

Крім того, у зв’язку з тим, що більшість доказів, як правило, знаходиться у суб’єкта владних повноважень, частина четверта статті 71 КАС України зобов’язує його подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Слід звернути увавгу, що на території Бориспільського району, в межах юрисдикції Бориспільського міськрайонного суду Київської області, знаходиться окремий контрольно-пропускний пункт «Київ» Державної прикордонної служби України, лінійний відділ в аеропорту «Бориспіль» при ГУ МВС України в Київській області, Бориспільський МВ ГУ МВС України в Київській області, в компетенції яких порушення питання про видворення іноземців чи осіб без громадянства. 

З цього приводу прошу врахувати необюхідність залучення суддів Бориспільського міськрайонного суду Київської області при проведенні заходів, спрямованих на підвищення кваліфікації при рознгляді справ указаної категорії в порядку, визначеному КАС України.

 

 

Голова Бориспільського міськрайонного суду

Київської області                                                                                         С.М.Вознюк