Запобігати фінансовій катастрофі в Україні народні депутати вирішили шляхом скорочення закріплених законами соціальних гарантій державних службовців усупереч попереднім рішенням Конституційного Суду України.
З другої спроби народні депутати таки ухвалили Закон «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» (на базі проекту №4576).
Незважаючи на досить значний об’єм законопроекту та його важливість для значної частини населення України, документ був зареєстрований і проголосований за основу та в цілому протягом одного дня – 27 березня.
Згідно закону, який ще має підписати в.о. Президента Олександр Турчинов, «до стабілізації економічної ситуації в країні» зупиняється дія положень ряду законів, які передбачають виплату грошової (вихідної) допомоги у разі виходу на пенсію:
державним службовцям за наявності стажу державної служби не менше 10 років - грошової допомоги в розмірі 10 місячних посадових окладів (ч.13 ст.37 Закону про державну службу);
суддям - вихідної допомоги у зв'язку з відставкою у розмірі 10 місячних заробітних плат за останньою посадою (ст.136 Закону про судоустрій і статус суддів);
прокурорам, слідчим прокуратури та працівникам на посадах у науково-навчальних закладах прокуратури - грошової допомоги у розмірі місячного заробітку, з якого обчислена пенсія, за кожен повний рік роботи (ч.16 ст.51-1 Закону про прокуратуру).
посадовим особам місцевого самоврядування (за наявності не менше 10 років стажу на посадах в органах місцевого самоврядування чи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців) - одноразової грошової допомоги в розмірі 10 місячних посадових окладів (ч.11 ст.21 Закону про службу в органах місцевого самоврядування);
працівникам дипломатичної служби за наявності стажу державної служби не менше 10 років - грошової допомоги у розмірі 10 місячних посадових окладів (ч.5 ст.40 Закону Про дипломатичну службу);
Змінами до статті 37 Закону про державну службу розмір пенсії державних службовців зменшено з 80 до 70 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Головне науково-експертне управління у своєму висновку таких пропозицій звернуло увагу на те, що відповідно для значної кількості громадян України пільги, компенсації і гарантії, право на надання яких передбачено чинним законодавством, є додатком до основних джерел існування, необхідною складовою конституційного права на забезпечення достатнього життєвого рівня. Відповідно звуження змісту та обсягу цього права шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів за статтею 22 Конституції України не допускається (рішення Конституційного Суду України від 6 липня 1999 року N 8-рп/99 , від 20 березня 2002 року N 5-рп/2002 від 17 березня 2004 року N 7-рп/2004, від 1 грудня 2004 року N 20-рп/2004).
Також експерти зауважили, що скорочення виплат працівникам стосується найбільш вагомих для забезпечення життєдіяльності суспільства і держави галузей, зокрема, правоохоронної діяльності, державного і місцевого управління). При цьому не враховується навіть закріплена у статті 33 Закону України «Про державну службу» вимога, згідно якої скорочення бюджетних асигнувань не може бути підставою для зменшення посадових окладів, надбавок до них та фінансування інших, передбачених цим Законом, гарантій, пільг і компенсацій. Необхідно усвідомлювати, що державні службовці це не високопосадовці, а в основному - посадові особи, які мають досить невелику заробітну плату, незважаючи на високі вимоги щодо професіоналізму, обмеження щодо додаткової зайнятості тощо.
Закон набере чинності на наступний день після його офіційного оприлюднення.
За матеріалами газети "